10 soorten zonnebrandcrème

Laos, Donkho

Champasak > Donkho

We nemen weer een lekker ontbijtje in het hotel, dus zitten relatief laat op de fiets. We volgen de verharde weg naar Pakse, over de westoever van de Mekong. Best veel verkeer en veel droge akkers, geen heel bijzondere route. Toch een paar mooie stukken met groene rijstvelden, jungle en uitzicht op een weelderig begroeide bergrug. En natuurlijk weer veel kleurige tempels onderweg. Sommige erg fraai, andere behoorlijk vervallen. Het valt ons op dat bij veel complexen nieuwe tempels in aanbouw zijn.

Pakse is een van de grotere steden van Laos. Via een 4-baansweg (waar overigens ook koeien lopen) fietsen we de stad in. Leuk hoor, de hectiek van een grote stad. In een trendy koffiezaakje is volop keuze uit goede koffie en lekkere taartjes. En de mega grote supermarkt heeft niet 1, maar wel 10 soorten zonnebrandcrème. Dat in tegenstelling tot de vele kleine winkeltjes onderweg waar we de afgelopen dagen tevergeefs naar zonnebrand hebben gezocht. Er zijn overigens wel altijd, hoe klein het zaakje ook is, meerdere varianten whitening-crème te koop. We touren wat door de stad en nemen een kijkje bij Wat Luang, de mooiste tempel van de stad. Prachtig. Sandra wordt er geïnterviewd door Laotiaanse studenten die hun Engels willen oefenen.

Via een 8 (!) baans weg fietsen we de stad uit. Fietsers hebben een eigen baan, super relaxed. Het guesthouse dat volgens ons routeboekje aan deze weg zou liggen, kunnen we niet vinden. Uiteindelijk komen we uit bij een wat morsig en sfeerloos guesthouse zonder WiFi. Vooruit dan maar, de volgende stad is bijna 50 km verderop en dat wordt een beetje teveel. En voor 30.000 kippen (ruim €3) stellen we ook niet teveel eisen. De lekkere miesoep van de buurvrouw maakt het goed.