De kunst van het eten van miesoep

Laos, Napong

Donkho -> Napong

Bij een dorpje onderweg zien we bordjes 'open defecation free village’. Daar hebben we inmiddels even op gegoogeld. 'Open defecatie’ betekent dat mensen hun behoeften doen in de velden, struiken, bossen of open water in plaats van het toilet te gebruiken. En dat is in Laos op veel plaatsen de praktijk, met alle risico’s van dien. Er is een intensief programma om toiletten aan te leggen, en de mensen deze daadwerkelijk te laten gebruiken. Dit dorp is een ‘model healthy village’.

Al aan het einde van de ochtend arriveren we in Napong, waar een prima guesthouse is. Napong is een leuk stadje met veel eettentjes waar kip, vis en kikkers op de grill liggen. Wij kiezen toch maar weer voor miesoep. Door goed te kijken naar de lokale bevolking, beheersen we inmiddels de kunst van het eten van miesoep. Eerst op smaak maken met de vele flesjes en potjes op tafel: sambal, ketjap, suiker, chilisaus en nog wat onduidelijke substanties. De eventueel los geleverde taugé erbij. Eten doe je met stokjes in de rechterhand en lepel in de linkerhand. De mie eet je met stokjes en slurp je naar binnen. De groente en het vlees eet je met stokjes of leg je met de stokjes op je lepel. En als er een schaaltje sla (andijvie?), kool, bosuitjes of boontjes bij staat: die dip je in de sambal en eet je rauw.

De afgelopen dagen zagen we ze al vaker: de grote gevlochten manden met hanen erin. En bij ons guesthouse staat zelfs een heel aantal. Hanen worden door hun baasjes vertroeteld alsof het hun eigen kinderen zijn. Met warme doekjes worden hun veren gepoetst en ze krijgen brokjes kleefrijst met geheimzinnige druppeltjes. Schijn bedriegt. De troeteldieren worden ‘opgeleid’ tot vechthanen, een traditie die diep verankerd zit in de Laotiaanse cultuur. Bij een hanengevecht gaat de strijd in verschillende ronden door, tot de uitputting (of de dood) erop volgt. Het publiek hoopt met een grote geldprijs naar huis te gaan. Het spektakel dat zich vanmiddag letterlijk voor onze kamer afspeelt, is gelukkig niet zo bloederig. Het blijkt een soort training te zijn. Als de hanen oog in oog komen te staan, gaan de veren wijd open. De belager vliegt omhoog en haalt als een torpedo uit met zijn klauwen. Bijzonder. In het grootste deel van de wereld zijn hanengevechten gelukkig inmiddels verboden.

Het is de laatste dag van het jaar, dus de beste uren van de Top2000 op Radio2. Gelukkig hebben we WiFi. Een fijne jaarwisseling alvast!

52 km gefietst.

Volgende keer graag ook een filmpje van t eten van de soep! Fijne jaarwisseling en ook voor 2020 veilige en gezonde fietskilometers!

Inge 2019-12-31 16:11:03

Mooie jaarwisseling gewenst, en een mooi vervolg van jullie prachtige reis!!

Lily 2019-12-31 16:15:49

Leuk om jullie te volgen via jullie dagelijkse verslagen. Fijne jaarwisseling (vast een stuk minder knallend dan in het Hollandse ‘oorlogsgebied’ waar wij al de hele dag zitten) en geniet van de rest van jullie bijzondere fietsreis!

Linda Blankenstein 2019-12-31 17:21:27

Alle goeds voor jullie !!!