Healthy white?

Cambodja, Stung Treng

Chhaeb -> Stung Treng

Vandaag fietsen we samen met Jenna, een Amerikaanse. Ze fietste al eens een jaar door Europa, en nu drie weken in haar eentje door Cambodja. Leuk om een dagje samen te fietsen en ervaringen en verhalen uit te wisselen. In de ochtend zien we weer veel (illegale) houtkap langs de route. Vuur maakt het karwei af. De jungle maakt steeds meer plaats voor landbouwgrond.

Cambodja is een overwegend boeddhistisch land. Het boeddhisme is eigenlijk geen godsdienst, maar een filosofisch stelsel en een levenshouding. Het boeddhisme kent wel monniken. Die zien we regelmatig op straat, herkenbaar aan het oranje gewaad, ook vandaag weer (zie foto). ’s Ochtends gaan vooral de jonge monniken met een kom of bedelnap rond om voedsel of andere offers in ontvangst te nemen. Door de monniken iets te geven, kunnen gelovigen dichter bij het Nirvana komen. Boeiend om te zien.

Het leukste van fietsen is afstappen, zeggen wij altijd. En dat is ook hier zeker weer het geval. Onze stops (en we maken er vanwege de hitte best veel) leveren steeds weer interessante ontmoetingen op. Zoals met de moeder en de dochter, die samen een eetstalletje runnen en noodlesoep voor ons maken. Dankzij de vertaalapp op de telefoon van de dochter voeren we een leuk gesprek.

En daar is hij dan: de Mekong. Bijna 5000 km lang en een van de belangrijkste rivieren van Azië. We fietsen over een enorme brug naar Stung Treng, ons eindpunt voor vandaag. Een flinke stad. We vinden een prima hotelletje met uitzicht over de rivier. En wat zijn een douche en airco toch weer welkom na zo’n dag!

Nog even over de kop van dit verslag. Een 'gezond bruin kleurtje', dat is wat de meeste Nederlanders wel leuk vinden. Zo anders is het voor de Cambodjaanse vrouwen. Wit graag! Daarom bedekken ze het grootste deel hun lichaam. En ze gebruiken 'blekende' bodymilk. Wij smeren onze verbrande huiden al een paar dagen in met 'healthy white'. Vandaag zijn we er achter gekomen dat 'white' niet verwijst naar de kleur van de crème, maar naar het bleekmiddel. Wellicht verklaart dit de allergische reactie die Sandra sinds een paar dagen heeft...