Honden op de brommer

Vietnam, Yên Cát

Hoa Hieu -> Yen Cat

We fietsen vandaag over de beroemde Ho Chi Minh weg, die ook wel Ho Chi Minh Highway wordt genoemd. Die toevoeging ‘highway’ baarde ons van te voren wel wat zorgen. Maar vooralsnog is het een prettige en zeker niet al te drukke weg. En vooral erg mooi. De Fransen legden in 1930 deze 1200 km lange weg aan, die het noorden en het zuiden van het land met elkaar verbindt.

Onze route leidt ons vandaag langs het Nationaal Park Ben En. Hier leven onder meer de Aziatische wilde hond en de Aziatische olifant. Het gebied wordt bewoond door etnische minderheden zoals de Muong, die zelfs een eigen taal hebben. Zelf zien we alleen maar gewone honden, kippen, eenden en buffels, dus die olifant houden we nog tegoed.

Een stuk of 5 zijn het er. Honden. In een kooitje achterop een brommer. En reken maar dat dat krap is, bewegen is er dan ook niet meer bij. We hebben dit treurige tafereel de afgelopen dagen al vaker gezien. Deze honden zijn niet met hun baasje onderweg naar het bos voor een fijne wandeling. Ze zijn onderweg naar de hondenslachterij. Of misschien wel rechtstreeks naar een restaurant waar de kok zelf het slagersmes ter hand neemt. In dit deel van het land geldt hondenvlees (thịt chó) als een delicatesse. Vaak wordt het geserveerd met een sterk sausje van gefermenteerde garnalen.

Het is de hele dag bewolkt, mistig en het wordt steeds kouder. Het is een beetje troosteloos. Weinig foto's dan ook. Wat een contrast net de afgelopen weken! Op onze ook al wat troosteloze hotelkamer zetten we dan ook geen airco aan, maar kruipen we met een fleecevest aan onder een warme deken.

57 km gefietst.

Wat heerlijk om al jullie verhalen te lezen; ik reageer niet bij alle verhalen, maar weet dat ik met veel plezier met jullie mee reis!!