Vriendelijkheid met een doel

Vietnam, Sa Pa

Niet alleen de prachtige omgeving, maar ook de vrouwen in hun traditionele kleurrijke kleding maken Sapa zo populair bij toeristen. Het zijn H'mong vrouwen, een etnische minderheid die vooral in de noordelijke bergprovincies van Vietnam woont. We hebben ze onderweg al vaker gezien. Een groot verschil is dat de vrouwen hier in Sapa weten dat ze een bezienswaardigheid zijn. Het contact met de mensen hier is daarom heel anders dan 'onderweg’. Op vrijwel alle plekken waar we zijn, is een oprechte nieuwsgierigheid. Wederzijds. We hebben interesse in elkaar. Hier in Sapa heeft de vriendelijkheid tot doel om ons gekleurde doeken of geborduurde tasjes te verkopen. Ze zien ons niet als nieuwe vrienden, maar als klanten die geld opleveren. Hoe begrijpelijk ook, het is een van de redenen waarom we zo graag door niet-toeristische gebieden fietsen.

Het toerisme in Sapa is de afgelopen jaren geëxplodeerd. Overal waar je kijkt, zie je hotels in aanbouw. De stad dijt uit, ten koste van landbouwgrond en het leefgebied van de lokale bevolking. De kinderen, zeker uit de H’mong gemeenschap, gaan vaak niet naar school, maar in hun traditionele kleding de straat op. Dat levert geld op van de toeristen. Andere gezinnen willen juist niets meer met de toeristen te maken hebben en trekken hoger de bergen in.

Ons bungalowtje ligt een paar kilometer buiten Sapa. Van de drukte van de stad merken we hier vrijwel niets. Dit eco-hotel, bestaande uit 7 huisjes, is vorig jaar opgestart door een H’mong familie. Ze willen de toeristen een andere kant van Sapa laten zien. Daarnaast willen ze banen creëren voor H'Mong-jongeren en hen helpen bij hun loopbaanontwikkeling. H’mong jongeren uit de buurt krijgen er 3 keer per week gratis Engelse les. Een mooi initiatief, en een fijne plek om te zijn.

Vandaag hebben we een échte rustdag. Beetje lezen, fotograferen, genieten van het uitzicht en een stukje lopen. Niet te veel: spierpijn van de wandeling van gisteren!