Thee met klontjes

China, Hekou

Stemmetjes.
Het ene stemmetje zegt: ‘Stap gewoon op de fiets, ga verder China in, je komt heus wel in Kunming! Dat stemmetje klinkt bijvoorbeeld als we vanochtend bij de grens een praatje maken met 2 fietsers die - met visum - naar Vietnam oversteken. Ze hebben de afgelopen dagen vrijwel probleemloos kunnen fietsen hier in China. En dan klinkt weer het andere stemmetje: ‘Blijf waar je bent, wees niet naïef! ‘Dat stemmetje horen we als we het nieuws lezen - we hebben inmiddels een heel lijstje met goede websites. Het aantal blokkades hier in de provincie Yunnan groeit dagelijks.

En dan zijn er stemmetjes die voorspellingen doen. Bijvoorbeeld dat de grens gewoon open blijft. De afgelopen dagen kwamen veel landen met maatregelen, vandaag lijkt er niet veel bij te komen. Er is ook een stemmetje dat zegt dat we daar niet op moeten rekenen en dat we China voorlopig niet uit komen. De 3 grensposten met Vietnam voor buitenlanders zijn nu nog wel open (EDIT: 1 van de 3 is sinds vandaag dicht), veel andere grensposten met Vietnam zijn inmiddels gesloten. Chinese tourgroepen mochten al een paar dagen Vietnam niet in, daar zijn nu individuele Chinese reizigers bij gekomen. Ook is er sinds vanmiddag geen vliegverkeer meer tussen Vietnam en China.

Een derde categorie stemmetjes waarschuwt voor het virus. Die stemmetjes zeggen dat we grondig onze handen moet wassen, iedere keer als we buiten zijn geweest. Dat we niet in de lift moet stappen als er andere mensen in staan. Dat we met een boog om mensen heen moet lopen die geen mondkapje op hebben. Je kunt je hier helemaal suf piekeren en compleet paranoïde worden. We proberen er maar het beste van te maken. Uitslapen. Films kijken op de iPad. Wandelingetje door de stad, waar zeker de helft van de winkels gesloten is. Lekkere dingen eten. En thee drinken.

Chinezen zijn dol op thee. Koud of warm, het maakt niet uit. De zogenoemde ‘bubble tea’ is zelfs een absolute hype. Vandaag nemen we de proef op de som en bestellen zo’n drankje. Het is koude thee met gecondenseerde, gezoete melk. De bubbels zijn jelly bolletjes, gemaakt van cassave. Thee met klontjes dus, die je door een rietje naar binnen slurpt. Een nogal aparte ervaring, en het vult behoorlijk. Inmiddels hebben we begrepen dat er in zo’n beker thee ongeveer 20 theelepels suiker zitten. Daar moeten we maar niet te veel van drinken.

0 km gefietst.

Succes met beslissen naar welk stemmetje jullie gaan luisteren. Toi toi toi!

Inge 2020-02-01 15:52:48

Zou maar geen risico's nemen en afwachten of er maandag een visum is.

Henk de Geeter 2020-02-01 15:57:16

We blijven hier hoor! Zodra we ons visum hebben, gaan we de grens over. Dat willen we in ieder geval:-)

ruudsandra 2020-02-01 16:32:54

We duimen voor jullie dat er snel schot in de zaak komt😘

Jet 2020-02-01 19:40:53

We leven met jullie mee. Best spannend. Wij zijn inmiddels weer uit Luangprabang vetrokken, verder naar het noorden. We hopen dat je jullie snel je visum krijgen zodat je nog een paar dagen kan fietsen.

Leo & Annette 2020-02-02 03:19:45

Dank allemaal!

ruudsandra 2020-02-02 03:52:37

Dag Ruud en Sandra, Mooi beschreven welk stemmetje je moet volgen. Ik zou zeggen "laat je de kop niet gek maken". Hopelijk kun je dit als onderdeel van het avontuur zien en genieten jullie nog een beetje. Wij zitten aan de grens bij Laos en het gaat ons goed. Succes met de laatste dagen. Wim en Jan