De rode fiets

Sri Lanka, Dambulla

Annuradhapura -> Dambulla

Ze giechelen verlegen als ik afstap. De twee dappersten - samen onder een paars-met-blauwe-paraplu tegen de zon - durven wel wat te zeggen. ‘Hello!’ en ‘Good morning’. Er volgt nog meer gegiechel als ik wat terugzeg en een praatje met ze probeer aan te knopen. De schoolmeisjes spreken echter nauwelijks Engels. Ze dragen witte uniform-jurkjes met een rode stropdas, de schoolspullen in een rugzak. Een van hen heeft een mooie rode fiets, rugzak achterop gebonden (ik heb een zwak voor rode fietsen - als mijn Koga Word Traveler ooit aan vervanging toe is, koop ik een rode Santos). Als ik vraag of ik een foto mag maken, giechelen ze weer. Ze vinden mijn aandacht bijzonder en willen graag op de foto. Als we weer verder fietsen, zwaaien ze ons nog een tijdje na.

Het blijft bijzonder. Wij vinden het leuk om de mensen te bekijken: hoe ze zich kleden, wat ze doen, hoe ze zich voortbewegen. Kortom: hoe ze leven. Maar wij zijn voor veel mensen hier óók een bezienswaardigheid. Mensen zwaaien naar ons, roepen naar ons, willen met ons op de foto. Al we bij een winkeltje langs de weg wat te eten of te drinken kopen, stoppen mensen spontaan om naar ons te kijken. Ongemakkelijk voelt dit overigens nooit: de mensen zijn ontzettend vriendelijk en beleefd.

We hebben een lange fietsdag vandaag. We vertrekken daarom al rond 6.30 uur (wat hier overigens een heel normaal tijdstip is om de dag te starten) en kopen onderweg wat zoete broodjes als ontbijt. Even snel bij de fiets een broodje eten is er niet bij. De mevrouw van het winkeltje zet direct plastic stoeltjes voor ons neer. Eigenlijk gebeurt dat steeds als we ergens wat kopen. We fietsen tussen de rijstvelden door, langs grote meren en door de jungle: landschappelijk is deze etappe vooralsnog de mooiste! We zien weer prachtige vogels. Daar hoeven we hier overigens helemaal geen moeite voor te doen. IJsvogels, scharrelaars en bijeneters zitten veelvuldig op de elektriciteitsdraden, die hier op een meter of vier hoogte hangen. In het water en op de rijstvelden zien we weer ibissen en verschillende soorten reigers en ooievaars.

Halverwege de middag arriveren we bij onze homestay in Dambulla voor vannacht. Snel douchen en omkleden en dan naar de beroemde rotstempels. Het tempelcomplex heeft vijf grotten onder een enorme overhangende rots. We klauteren de steile trappen op naar de grotten. Hierin staan meer dan 150 boeddhabeelden en er zijn muurschilderingen van ruim 2000 jaar oud. Erg fraai.

Onze host Upul en zijn vrouw Wathsele hebben heerlijk voor ons gekookt. Wat een ontzettend aardig stel (met lieve kinderen) en wat een fijne plek om te zijn. Rock View Homestay - aanrader.