Naar de oorsprong van het boeddhisme

Sri Lanka, Anuradhapura

Annuradhapura en Mihintale

Samen met honderden in het wit geklede boeddhisten lopen we naar de Yaha Sri Maha Bodhi. Deze heilige vijgenboom werd meer dan 2000 jaar geleden vanuit India meegenomen en in Anuradhapura geplant: het symbolisch ontstaan van het boeddhisme. Dagelijks komen veel boeddhisten naar Anuradhapura om dit te eren. Vanwege het nieuwe jaar is het nu extra druk, vertelt Sawa. Sawa is vandaag onze gids en brengt ons met zijn groene tuk-tuk naar een aantal bijzondere plekken in de ‘heilige stad’. Veel mensen hebben bloemen, fruit of andere offergiften mee. Die leggen ze neer bij een van de Boeddha’s. Ze bidden, ze zingen, ze raken aan. Wat bijzonder om dit mee te maken. Foto’s maken is geen enkel probleem; dat doen de mensen zelf ook volop.

Ook bij de verschillende stoepa’s in de heilige stad is het een drukte van belang met boeddhisten. In een stoepa liggen de relieken van boeddhistische heiligen. Het verhaal gaat dat in de stoepa’s in Anuradhapura onder meer een riem en een sleutelbeen van Boeddha liggen. De ronde vorm van een stoepa staat symbool voor Boeddha in een mediterende houding. We moeten met de klok mee rond de stoepa lopen en denken aan de problemen die we opgelost willen hebben.

Het is indrukwekkend wat hier ruim 2000 jaar geleden allemaal stond: het was een enorm kloostercomplex met veel verschillende gebouwen, van soms wel negen verdiepingen hoog. En er was al een ingenieus watersysteem. Na veel strijd met onder meer Tamils uit India is de stad verlaten - en heeft de jungle de stad ‘overgenomen’. Zo’n 200 jaar geleden is de oud stad opnieuw ontdekt. Er komen nog steeds ruïnes tevoorschijn. Als je alles wilt bekijken, kun je hier dagen doorbrengen. Wij beperken ons tot een aantal ruïnes.

Aan het einde van de middag wandelen we de heuvel van Mihintale - 12 km buiten Anuradhapura - op. Mahinda, de leerling van Boeddha, vestigde zich hier om het woord van zijn meester te verspreiden. Er is een grote witte stoepa - waar we weer met de klok mee omheen lopen - en een enorme witte Boeddha. Terwijl de zon onder gaat, hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving.

Wat een fantastische dag!