Zonnebrand en andere ongemakken

Cambodja, Preah Vihear

Srayang -> Preah Vihear

We ontbijten met de restjes van de 'fried rice' van gisteravond. Het straatrestaurantje waar we toen wat eten bestelden, stuurde er een jongetje met de brommer op uit. Na 10 minuten kwam hij terug - met twee afhaal-chinees-bakjes rijst...

Al om 7 uur zitten we op de fiets. Vanwege de hitte (>35 graden), willen we onze fietskilometers het liefst in de ochtend maken. Prima asfaltwegen vandaag, licht heuvelachtig met uitzicht op een weelderig begroeide bergrug. Het andere verkeer houdt goed rekening met ons. Cambodjanen zijn natuurlijk zelf ook gewend om te fietsen, dat scheelt. Vooral veel brommers op de weg, met allerhande karren en wagens erachter. Ook zien we hier veel 'halve tractoren' met lange platte karren. Weer diverse dorpjes onderweg, maar het wordt wat uitgestrekter en meer open. Weinig vogels, toch inmiddels het een ander gespot: drongo, grijze wouw, Indochinese scharrelaar, bijeneter, kleine zilverreiger en Chinese ralreiger.

Landbouwgrond, moerasland en bos wisselen elkaar af. Vooral het bos is fijn: schaduw! Want wat brandt de zon genadeloos op onze bleke Hollandse winterhuidjes…Dat doet pijn, flink pijn, er valt niet tegenop te smeren. Ruud ervaart nog een ander ongemak: sinds de eerste fietsdag loopt zijn schijfrem aan (dat denken we tenminste) en dat heeft hij nog niet kunnen verhelpen. Dat betekent een raar geluid en extra weerstand bij het fietsen. Vanmiddag bij het hotelletje in Preah Vihear dus wederom YouTube filmpjes met slimme tips kijken en sleutelen. Fingers crossed: het lijkt te zijn gelukt!

De beroemde Preah Vihear tempel, die hier overigens toch nog 50 km vandaan is, ligt op een heuvel die zich deels in Thailand en deels in Cambodja bevindt. Sinds de tempel een werelderfgoed van Unesco is, is het het grensconflict tussen beide landen opgelaaid. De vele guesthouses in de stad zijn gebouwd om de militairen te herbergen. Inmiddels zijn de militairen vertrokken.