Een luxe probleem

Sri Lanka, Anuradhapura

Wilpattu -> Annuradhapura

Een luxe probleem. Zo kunnen we ons enige dilemma van de dag wel noemen. Fotograferen we die groep apen in de bomen naast ons - of maken we nóg meer foto’s van het luipaard vóór ons? Onze jeepsafari vanochtend door het Wilpattu National Park is geweldig. We realiseren ons maar weer wat een geluksvogels we toch zijn dat we dit soort reizen kunnen maken - en we überhaupt kunnen kiezen tussen die apen of dat luipaard (we kozen overigens voor die laatste). Wat een prachtig natuurgebied is dit! Bekijk vooral de foto’s; die zeggen echt meer dan duizend woorden. En dat we geen beren en olifanten hebben gezien (daarvoor komen veel mensen naar dit gebied), dat maakt ons echt niet uit. Als je een vogelliefhebber bent, een goede verrekijker én een camera met telelens hebt (zoals wij), dan is het hier gewoonweg genieten.

En alsof onze dag niet al geslaagd is, hebben we ook weer een heerlijk middagje fietsen voor de boeg. Rond het middaguur nemen we afscheid van de zeer vriendelijke hoteleigenaar en zijn gezin. De route naar Anuradhapura is erg mooi: langs rijstvelden, meertjes, Boeddhistische tempels, door dorpjes waar het leven zich op straat afspeelt. Winkeltjes, fruitstalletjes en vrouwen koken mais in grote pannen op houtvuurtjes langs de weg. Ook zien we weer volop ibissen, ijsvogels en verschillende soorten reigers. Sri Lanka heeft er twee fans bij, dat zal jullie inmiddels wel duidelijk zijn.

Inmiddels zijn we In Anuradhapura, de vroegere hoofdstad van Sri Lanka. Het is een belangrijke stad voor het boeddhisme. Morgen blijven we hier dan ook om een aantal historische plekken te bekijken en hopelijk meer te leren over de geschiedenis.

Lijstje gespotte dieren en vogels Wilpattu NP:
  • blauwe pauw, parelhalstortel, steltkluut, Aziatische bisschopsooievaar, Indische ralreiger, Indische witte ibis, Indische slangenarend, kleine groene bijeneter, blauwstaartbijeneter, smyrna ijsvogel, ijsvogel, Indische kievit, koereiger, kleine zilverreiger, middelste zilverreiger, groene muskaatduif, Ceylonhoen
  • luipaard, sambarhert, axis-hert, muntjakhert, bengaalse varaan, Sri Lankaanse wilde zwijn, Aziatische wilde buffel, Ceylonhoelman, Ceylonkroonaap

34 km gefietst.

Wat een geweldige dierenfoto's!