Tennisballen en een slecht karma

Laos, Thakhek

Nongbok -> Thakhek

Nu ons vanuit Nederland allerlei berichten bereiken over een behoorlijk explosief oud-en-nieuw, lijkt het ons een goed moment om wat te schrijven over het heftige verleden van Laos.

Laos heeft de twijfelachtige eer het meest gebombardeerde land ter wereld te zijn. Van 1962 tot 1975 bestookten Amerikaanse vliegtuigen Laos met bommen. 9 jaar lang, gemiddeld iedere 8 (!) minuten. Deze 'geheime oorlog' kwam voort uit de angst van de Amerikanen dat het communisme in Indochina zou oprukken. Naar schatting 30% van deze bommen is niet ontploft. Nog steeds raken mensen gewond (of komen om het leven) door deze blindgangers. Het gevaarlijkst zijn de op gele tennisballen lijkende bombies, die er zo onschuldig uitzien dat kinderen ze oprapen. In dit boeddhistische land kan een handicap worden toegeschreven aan een slecht karma, die waarschijnlijk het gevolg is van slechte daden in een vorig leven. Extra tragisch dus.

Vandaag slechts een kort fietsdagje. Onderweg brengen we een bezoekje aan de Sikhottabong Stupa. Dit wit met gouden bouwwerk aan de Mekong is een van belangrijkste religieuze plekken van Laos. De botten van Boeddha zouden hier zijn ingewijd. Hoewel de weg en het parkeerterrein zijn ingericht op massa-toerisme, zijn we er vrijwel alleen.

Al om 11 uur zijn we in Thakhek, een levendig stadje aan de rivier. De stad trekt nogal wat toeristen die de ‘Thakhek loop’ doen: een tocht van 450 km op de brommer langs de vele grotten in het gebied. Veel koloniale gebouwen in de stad, veel restaurantjes, goede koffie. We hebben een heerlijk rustig middagje.