De andere kant van Cambodja

Cambodja, Tbaeng Mean Chey

Preah Vihear -> Chhaeb

Ons ontbijtje (soep met rijst en lever, gruwel!) eten we bij een stalletje onderweg, samen met een Cambodjaanse meubelmaker en zijn vrouw. Ze spreken geen woord Engels, maar dat maakt niet uit. Ons tweede ontbijt later op de ochtend is vlakbij een enorme (Chinese) suikerfabriek en suikerrietplantage. Terwijl de oudere vrouw een noodlesoepje voor ons maakt, vertelt haar man over het schattige peutermeisje dat bij hen is. Met handen, voeten en foto’s vertelt hij dat het hun kleindochter is. Zij zorgen voor het meisje, de ouders zijn in Phnom Penh.

Door de vrolijkheid en vriendelijkheid van de mensen die we tegenkomen, lijkt Cambodja een onbezorgd land. Toch is het dit allerminst. Na de ondergang van het eens zo machtige Khmer-rijk, volgden eeuwen van binnen- en buitenlandse strijd. Toen de troepen van de Rode Khmer in 1975 Phnom Penh binnentrokken, werden zij aanvankelijk dan ook als bevrijders binnengehaald. Uiteindelijk leidde dit tot een van de grootste tragedies in de moderne geschiedenis. Pol Pot voerde een radicale verandering van de samenleving door: er moest een nieuwe agrarische communistische heilstaat verrijzen. Al binnen enkele dagen startte hij zijn niets en niemand ontziende terreur. Dit zorgde in nog geen vier jaar tijd voor 2 miljoen doden, een vijfde van de toenmalige bevolking. De jaren na het schrikbewind van Pol Pot stonden in het teken van heropbouw én nieuwe burgeroorlogen. Het is moeilijk voor te stellen dat alle oudere mensen, zoals het vriendelijke echtpaar in hun eet-stalletje bij de suikerfabriek, vreselijke dingen hebben meegemaakt. Inmiddels is er redelijke stabiliteit en heeft Cambodja economisch de wind in de zeilen.

Ook vandaag weer veel rijstvelden, die in deze tijd van het jaar overigens hartstikke dor zijn. Van de jungle blijkt inmiddels al veel te zijn verdwenen, er is hier veel illegale houtkap. Zo verdienen de (vele) arme mensen in deze streek wat extra. We overnachten vandaag in Chhaeb, een klein stadje met een mooi tempelcomplex.