Tussen de dozen en pakketten

Sri Lanka, Kandy

Kandy

Het verkeer hier in Sri Lanka is best oké. Ja, het is anders dan in Nederland. Maar in vergelijking met bijvoorbeeld Vietnam, is het echt prima. Het is behoorlijk overzichtelijk, mensen houden zich redelijk aan de verkeersregels en ze houden goed rekening met ons als fietsers. De buschauffeurs zijn een uitzondering. Met hun mooie bont beschilderde bussen rijden - en toeteren - ze harder dan de rest. We zijn er inmiddels aan gewend. Dus vanochtend gaan we op de fiets het drukke stadsverkeer in. Naar de grote botanische tuin in Peradeniya, net buiten de stad, aan de Mahaweli rivier. Een prachtige verzameling van ruim 4000 soorten tropische bomen, planten, kruiden en bloemen. Ondanks de regen is het mooi en interessant. Zo leren we dat rondom Kandy meer dan 110 soorten orchideeën voorkomen en dat de reuzebamboe wel 30 centimeter per dag kan groeien. En wat een oase van rust!

Met z’n vieren staan ze inmiddels om onze fietsen heen. Koortsachtig overleg. Er wordt karton gezocht. Een stift. Een touwtje. Weer vragen ze of de fietssleutels eruit kunnen - zonder de fietsen op slot te doen (geen idee waarom). Ruud moet ondertussen in een kantoortje een formulier invullen. Ook daar overleg. Blijkbaar is het geen dagelijkse praktijk dat mensen hun fiets meenemen in de trein. En dat is precies wat wij wel gaan doen. Morgen nemen we de trein van Kandy naar Ella. De fietsen moeten met een andere trein mee - daarom laten wij ze vandaag al achter bij het ‘vrachtloket’ op het treinstation. En daar staan ze nu, tussen de dozen en pakketten die naar stations in heel Sri Lanka moeten. Als alles goed gaat, zijn onze fietsen eerder in Ella dan wij. Fingers crossed.

De tempel waar we spontaan naar binnen lopen, blijkt een gecombineerde boeddhistische/hindoe tempel te zijn. Een man neemt ons onder zijn hoede en laat ons hetzelfde ‘rondje’ doen als de gelovigen. Bloemen bij Boeddha neerleggen, wierook branden, bidden, mediteren, een rondje rond een stoepa. Een monnik (die ooit op de foto ging met Dalai Lama - wordt trots verteld) zegent ons. In het hindoe-gedeelte krijgen we een stip (van drie soorten poeders) op ons voorhoofd. Het gaat helemaal goed komen met ons!

We sluiten de dag af met een culturele dansvoorstelling. Erg mooi. Vooral het einde, waarbij met vuur wordt gegooid en een aantal mannen door vuur heen loopt, is indrukwekkend.