De ‘Für Elise’ van Sri Lanka

Sri Lanka,

Negombo -> Chilaw

‘Yes yes, Sri Lankan music!’. Broodjesverkoper Sandali is zichtbaar trots en wenkt ons om ook voorin zijn donkerrode tuk-tuk te kijken. Daar laat hij de accu zien die ervoor zorgt dat de muziek permanent doorgaat: Für Elise van Ludwig van Beethoven. En hij is niet de enige; we horen Für Elise uit veel tuk-tuks schallen. Dankzij dit herkenbare deuntje weet je dat er een ‘mobiele bakker’ in de buurt is. Als we Sandali hiernaar vragen, glimt hij van trots. Zijn Sri Lankaanse muziek!

We fietsen langs de kustweg naar het noorden. Soms langs de zee, soms door de heerlijk chaotische dorpjes en stadjes. Overal bedrijvigheid: winkeltjes, eetstalletjes, garnalenkwekerijen, fietsenmakers, de verse vis wordt binnengehaald. De mensen zijn bijzonder vriendelijk: ze zwaaien, lachen, ‘hello hello, good morning!’ of willen met ons op de foto. Het is heerlijk om hier te fietsen.

In 2004 was onder meer dit gebied wereldnieuws. Een zware aardbeving voor de kust van Sumatra (Indonesië) zorgde voor een catastrofale tsunami in de Indische Oceaan. Ook het gebied waar wij vandaag fietsen werd zwaar getroffen. Golven van 15 tot 30 meter hoogte spoelden wegen en complete dorpen weg. Het herstel van de regio heeft jaren geduurd. Vandaag de dag herinnert alleen een herdenkingsmonument nog aan de natuurramp.

Vannacht slapen we in een bungalowtje tussen de palmbomen. Life is good.

58 km gefietst.

Mooie foto's en wij zien dat het traditionele familie uitje (begraafplaats bezoeken) inmiddels al heeft plaat gevonden. Geniet van jullie verdiende vakantie.

Henk 2023-12-30 16:26:18

Hele mooie foto's. We krijgen zo een goed idee waar jullie aan het fietsen zijn!

Joke Baartmans 2023-12-30 16:32:36

Leuk om jullie reis weer te volgen. Fijne vakantie samen!