Corato 19 september

Italië, Corato

Deze morgen stonden we wat later op, wachtend op een ontbijt. Om 8 u rolde onze jonge hospita een wagentje de kamer in met twee tassen koffie en de klassieke beschuiten, maar ook een cornetto crema. We gingen dan terug op zoek naar de kathedraal die gisteren onbereikbaar was door een concert op het plein. De dame van de toeristische dienst riep ons aan, deed de deur van de dienst open en gaf ons een stempel en maakte er een foto van. Myriam kreeg nog een Duitse folder mee. In de kathedraal konden we alleen maar achteraan wat rondkijken, er was een viering bezig. Maar de vroegste delen dateren van de 11-12 eeuw. Het gaat hier nogal dikwijls over steden die een Romeinse geschiedenis hebben maar tot bloei kwamen in de Normandische tijd ( elfde twaalfde eeuw)..

De etappe was kort, maar het voelde zo niet aan, het was constant lopen met de zon recht voor, dus geen schaduw, ook geen irrigatie, geen fris water. Het is daarbij een warme dag, tot 35 graden. In de stad was het eerst zoeken naar een frisse pint, het viel tegen dat het Heineken was, maar wel in halve liter glazen. Een geluk is, dat de B&B in een zijstraatje van de oude stad ligt. Het is een mooi gerestaureerd gebouw met alles compact in 2 ruimtes. We zijn van uitputting gewoon op bed in slaap gevallen.

We zijn aan het boeken voor de terugreis. Het oorspronkelijk plan om via hetzelfde traject terug te reizen lukt niet, het spoor is door een grondverzakking onberijdbaar. De optie via Duitsland wordt niet aangeboden door NMBS of Raileurope, dus maar gezocht via Deutsche Bahn en dat lukte, het wordt wel 23 u op de trein ( vliegen is geen optie en de Flixbus ongezellig en nog langer).

Verder is er nog de administratie voor Booking.com. Ze vragen je dan je mening te geven over een verblijf van dagen geleden waarvan je allang niet meer weet waar dat was en hoe het eruit zag.

We hebben eten gehaald in de Carrefour met een goede fles Prosecco en morgen gaan we eerst naar de kathedraal ( minder dan een kathedraal doen we niet meer). Groetjes

Klopt dus:de kathedraal van Andria is fors Romaans en die van Corato lijkt niet minder stoer (al wijst een voorzichtige spitsboog op de buitenmuur op een aanzet naar Gotiek) Vermoeid na stappen in 35graden, je zou van minder slaperig zijn. De aftocht is gepland, wij kijken ook uit naar jullie thuiskomst ( al blijf ik graag genieten van jullie kerkbezoeken..) Groeten van ons.