Terracina

Italië, Terracina

We zaten gisteren in Frasso, mijn excuses. De eigenaar die perfect Amerikaans sprak bracht ons naar een trattoria, immens groot te midden van de velden, waar gedekt was voor een massa. Je waande je in kamp kwadraat. Wij waren de eersten en hadden nogal wat moeite om uit alle 64 pizza’s wijs te geraken. Intussen konden we de aankomst van Lukaku in Rome volgen op de grote TV schermen en ineens stroomde massa toe en zat het vol. Het was lekker eten voor weinig geld, al is hun voorkeur voor grote stukken vlees en weinig groenten me vreemd.

De tocht ging vandaag naar Terracina, een oude stad langs de Via Appia. Het was vooral wandelen op de Via Appia Antica, dat zijn naam eer aandeed. Een smalle asfalt baan langs oude achterbuurten, soms langs wat groentenserres of overblijfsels ervan. Ik had de statige Romeinse villa’s verwacht, maar hier dus niet. Alle huizen hebben blaffende honden, sommigen verzorgd, anderen heel mager en vuil, soms een ezel op een schrale weide. Ik vermoed niet dat het echte dierenvrienden zijn. Al was er in Terracina een buurt waar overal huisjes staan voor de wilde katten en op alle vensterbanken eten of drinken.

Op een bepaald stuk was de weg afgesloten met hekken. Ik zocht naar een alternatief, maar toen zag ik Myriam al een eind voorbij het hek en volgde maar. Ik heb het wel gesignaleerd aan de app en ze doen het nodige.

Terracina is een prachtige historische stad, met een oude vissershaven, een forum, amfitheater, een kathedraal. Blijkbaar kwamen de pausen hier vroeger op verlof. In de kathedraal kregen we een stempel op onze kaart en we kunnen verder. We hebben een appartementje in de oude binnenstad, prachtig gerestaureerd, in een doodlopend gangetje, Italiaanser kan het niet.

toch heel wat moois te zien, waar de 'vooruitgang' niet doorkwam bleef heel wat schilderachtig schoons bewaard