Andria 18 september

Italië, Andria

Vandaag is het een langere etappe zonder enige voorziening onder weg. We hadden dus een extra voorraad water mee. We dachten er vroeg aan te beginnen, maar het ontbijt kon niet voor 8u. Het was wel een echt ontbijt met toast en sneetjes kaas, yoghurt, alles er op en eraan.

Het wandelen viel mee, er was meer variatie in het landschap, maar zover je kon zien was alles begroeid met olijfbomen, soms afgewisseld met wijngaarden. Er was minder beweging dan gisteren, ook geen huizen, geen honden. De olijfbomen geven wel wat schaduw en waar er geen schaduw was konden we ons verfrissen aan de regendouche boven de olijfbomen. We stapten in een stevig tempo zodat we bij de middag lunch nog 7 km te gaan hadden. De wegen waren merendeel asfalt en soms is het wegdek verdwenen en zijn het gewoon kiezels. Andria is een grote stad die je niet via zijn fraaiste kant binnen komt, maar na een tijd vinden we een bar om de dorst te lessen. Het water dat je meedraagt is na een tijdje lauw tot warm en smaakt niet lekker meer. Bij aankomst in Andria was het 35 gradenboog.

De kathedraal bezoeken gaan we vanavond doen, alles is toch dicht tot 17u. Het vinden van de B&B is altijd een zoektocht. Google leidde ons door de smalle straatjes van de oude stad tot ik bijna in de keuken van een familie belandde. Die stelden voor om mee te zoeken, maar intussen was ik Myriam kwijt. Terug afgesproken aan de kathedraal en een andere route gevonden.

De kamer is geweldig met regendouche en een terras. Dat laatste is nodig om onze was te drogen. Want eens aangekomen begint het echte werk: alles wassen, want nat van het zweet ,een wasdraad ophangen, douchen, boodschappen doen, overnachting zoeken voor de volgende dag, de stad verkennen.

Deze avond waren we dus op stap om de stad te verkennen en iets te eten. Het plein rond de kathedraal was afgesloten, een massa volk in de straten. We vonden een restaurant, maar eten kon pas vanaf 20u30. We namen eerst een aperitief, maar er kwam weinig beweging in de zaak, dan maar verhuisd naar een ander restaurant, waar we direct aan bod kwamen. Het eten was lekker en betaalbaar en men sprak er wat talen. Bij het naar huis gaan was de ganse stad bijeen gestroomd in de straten rond het plein, ik denk dat er een festival was, er stonden veel kraampjes die voornamelijk nougat verkochten. De kathedraal zal dus voor morgen zijn. Morgen is het een korte wandeling, we hebben dus wat tijd te verliezen, al valt dat dikwijls tegen.

het oude Andria lijkt een leuk stadje en de kathedraal heeft een. merkwaardig uitzicht; lijkt wel Romaanse elementen te bevatten? Benieuwd als jullie het morgen hebben bezocht. Hoeveel etappes nog ? Groeten van ons.