Telese terme- 8 september

Italië, Telese Terme

Het was vandaag een relatief korte etappe en zijn dus wat later opgestaan om de vermoeidheid wat te verzachten. Na het klassieke ontbijt van beschuiten met wat confituur waren we op pad. Het was een prachtige tocht langs ondermeer de flanken van de Monte Pugliani, door een natuurpark, langs olijfplantages ( met camerabewaking ) en langs wijngaarden ( de druivelaars staan hier op hogere voeten dan bij ons of in Frankrijk). Het is hier trouwens een wijn paradijs. De Romeinen noemden deze streek vroeger Felix Campania ( gelukkig land), waar het ook zijn naam aan overhoudt.

Op weg dus, via een Romeinse brug die over de Titerno ligt. De brug is nog gebouwd door Quintus Fabius Maximus, held van de tweede Punische oorlog tegen Hannibal. Buiten de natuur waren er weinig dorpjes waar we doorheen trokken. We waren tamelijk vroeg in Telese Terme dat zoals de naam het zegt gekend is van zijn zwavelhoudende bronnen en Spa. De stad was vroeger een belangrijke Normandische stad, maar werd verwoest door een aardbeving in 1348, de bronnen zijn toen ontstaan. De ganse stad ruikt trouwens wat naar solfer. In de termen kan je voor 20 cent van dat water drinken en het geeft wel een rare smaak, maar we voelen ons al een stuk frisser. Deze avond zijn we uitgebreid gaan eten, het regime van oud brood met tonijn en kerstomaatjes begon wat te vervelen. Morgen een rustdag, we gaan met de trein naar Benevento en dan wachten de Apennijnen.