Haute Marne

Frankrijk, Langres

Het is zeven uur in de morgen, We staan in een bos te zoeken naar tekens, ik zie alleen kuilen gegraven door everzwijnen, volgens de Gps is er geen weg. Dit is de Haute-Marne: velden en bossen en heuvels . Myriam probeerde nog wat volk te lokken met een pop-up bar (zie foto) maar met weinig succes.

Gisteren zaten we in een gite in een gehucht van 25 inwoners. Het ligt op een weg van de tempeliers. Rechtover de gite staat de ruïne van een hospitaal (maison de Dieu) en ik vermoed dat de huizen van het dorp met de rest van de stenen gebouwd zijn. Het eten was er goed en voor 10€ kregen we een fles lekkere Haut-Médoc.

Er zijn ook beduidend minder dorpen op de weg en de afstanden worden groter. Het wordt tussen hier en Besancon een stuk moeilijker om de etappes mooi in te delen, maar het lukt wel door in geval van problemen naar het gemeentehuis te bellen.

De kerken zijn misschien wel niet allemaal romaans, maar we bezoeken ze als ze open zijn en dat zijn de meeste. Het geeft wat koelte, je vindt water op het kerkhof en je kan een paar minuten nadenken over wat je bezighoudt. Vandaag stonden we voor een gesloten deur, maar een halve minuut later kwam al iemand met de sleutel. Iedereen is fier, als ze kunnen vertellen over het werk dat ze doen, om de kerk te onderhouden.

Nu zijn we in Langres, een omwalde stad, weer een werk van Vauban. In het midden van de stad een standbeeld van Diderot (filosoof met een bewogen leven) en verder een kathedraal. De kerk zelf is Romaans in de stijl van Cluny waar ze in de achttiende eeuw een aartslelijke gevel hebben tegen geplakt hebben.

Het weer is onverwacht goed. Ik lees van andere stappers dat ze te maken hebben met onweer of heel hoge temperaturen. We hebben op die meer dan 3 weken hooguit een buitje van 10 minuten gehad en voor de rest zon, soms iets te uitbundig, maar klagen doen we niet.

Tot horens
Guido en Myriam

Jullie zijn echt krakken , want op 5 dagen tijd +/- 500 km gestapt. Want op 15 aug was het nog 1.600 km en nu nog 1.100 km.( volgens die fameuze wegwijzers) Een kerk , of ze nu romaans of gotisch is , geeft inderdaad altijd soelaas : een rustpunt voor even of langer. Waar zou je dat anders nog kunnen vinden ? Bij een beekje in het bos of zo ... Maar Guido heeft nog altijd het antwoord niet gevonden op zijn vraag : "Wat dacht een legioensoldaat van Caesar toen hij op deze wegen stapte ?" Het is gissen , maar waarschijnlijk dacht die man aan het vervelend steentje in zijn laars , aan eten ( honger) en drinken ( dorst) en het dak boven zijn hoofd voor 's avonds. Basic things waar pelgrims van nu ook aan denken. En waarschijnlijk hoe hij er kon voor zorgen niet in een hinderlaag te vallen en in mootjes gehakt te worden. Ambiorix had daar zijn specialiteit van gemaakt en de romeinen zover gebracht dat ze zich terugtrokken. Maar de romeinen waren vergeten verkenners uit te sturen en alle 5 cohorten en 200 ruiters werden in een holle weg geliquideerd door de Eburonen. De wraak achteraf was ook navenant.... Het waren toen wel andere tijden.....

Roger 2018-08-21 00:03:06

Het prikbord dat krad speciaal voor jullie heeft laten ophangen bij de koffiemachine begint al goed vol te geraken. Wij volgen jullie avonturen met grote interesse!

paae 2018-08-21 06:38:20

Natuur, cultuur -en we zwijgen verder over de stijl van architectuur (al heet zo'n maison Dieu toch wel een romaanse massieve charme)- en geschiedenis en bovenop af en toe een culinaire topper en intussen kilometers vreten… mooi toch !