13 september Troia

Italië, Troia

Gisteren avond zijn we gaan eten in het restaurant van de bazin, super lekker. Als primo de pasta, voor Myriam een bord vol, voor mij een beetje met daarbij een loempia achtig ding gemaakt van courgette en wat vlees en pasta erin. Daarna een fijn stukje vlees, goed gebakken met een heerlijke tomatensla. Voor Myriam een onverteerbare hoeveelheid kaas met gebakken aubergines. We hebben wat geshared en als dessert was er fruit. Daarna de weg terug gezocht, om 19u is het al aardig donker.

De tocht vandaag begon mooi, door het dorp waar Italiaanse en Franse vlaggen uithingen, dan was het dalen om terug te klimmen naar wat Myriam de kaap van 1000m noemt, gelukkig tussen de bomen en later door windmolenparken. De rest van de tocht was dalen en stijgen tussen gemaaide graanvelden, grof geploegde akkers, afgebrande stoppelvelden en zonder enige beschutting tegen de zon. Je hoorde geen vogels, geen krekels, alleen lastige vliegen. Voor de middagpauze vonden we beschutting onder een eenzame olijfboom op een kaal gebrand stoppelveld. Wat later vonden we nog wat rijpe vijgen op een verloren boom. Het pad liep op de zwarte aarde die waarschijnlijk van vulkanische oorsprong is. Het ging langs geen kanten, maar we waren rond 14 u in Troia.

Het is een stad die wel wat invloed uitstraalde in de Romeinse tijd op de via Trajana. Er staat ook een heel mooie kathedraal die dateert van de twaalfde eeuw. Toen we ze bezochten werden we uitgenodigd in een andere kerk waar een wenende Madonna vereerd wordt. De stad is zoals veel van die middeleeuwse stadjes opgebouwd in een soort visgraatmotief. Een centrale boulevard waar de belangrijkste gebouwen staan en daar tegenaan kleine straatjes. Ons appartement staat in zo’n smal straatje. Bij het ophangen van de was kan je bijna gebruik maken van de wasdraad van je overbuur.

Na het bezoek van de kathedraal dronken we een aperitief op het pleintje naast de kathedraal , de kinderen speelden voetbal tegen de muur van de kathedraal. Op de centrale laan was het intussen rendez-vous tijd.

Eten deden we ons ons appartement met de klassieke tonijn met olijven, pepers en tomaat. Daarna kaas met druiven en bij dat alles een goedkope fles prosecco. Salve.