Castel Gandolfo

Italië, Norma

• [ ] Veel slapen zat er niet in op ons broeierig zolderkamertje dat door de zon warm gestookt was. Het plan was dus om heel vroeg op pad te gaan om de hitte voor te zijn. Opstaan om 5 uur dus en om 6 uur stonden we al aan het Colosseum foto’s te maken. Een harde dobber is altijd de juiste weg op te pikken. Het boekje hielp niet veel, de Francigena app nog minder. De markering langs de weg is top, maar je moet het eerste plaatje vinden. De tocht liep over de antieke via appia die druk bereden wordt, een variante door een natuurgebied maakte het een stuk rustiger. Het ging volgens schema en het was lekker weer tot de zonnegod weer zijn duivels ontbond en een eerste inzinking zich aanbood. We hadden geen tijd genomen om een pauze te nemen en wat te eten, er werd alleen water gedronken. Toen was er een soort minicamping waar je iets kon drinken en dat maakte het even goed. Maar toen moest het stijgen nog beginnen en dat lukte niet meer of toch aan een heel traag tempo. Je geraakt zo uitgeput dat je zelf geen moeite meer neemt om te eten. Castel gandolfo ligt aan een meer dat volgens mij de krater van een vulkaan was en ligt op 400 meter hoogte. Recht tegenover het paleis van de paus ligt een bar en we hebben daar een eerste bezoek gebracht.
  • [ ] We logeren in een sjieke kamer bij de zusters (?) die geïnspireerd zijn door Magdalena Aulina. Voor het een restaurant was het wat stappen tot een pizzeria langs de Via Appia nuovo. Je kan je dat niet meer voorstellen: een grote, onverlichte weg door een dorp waar onophoudelijk wagens doorrazen en een voetpad dat sinds de Romeinen weinig onderhoud gekregen heeft.
  • [ ] Soit, we zijn er geraakt en morgen beter. We hebben ons ontbijt al klaarstaan voor een vroege start, typisch Italiaans : dolce en een appel