De bergen in ....

Frankrijk, Pontarlier

Na Besancon begint het landschap geleidelijk te veranderen naar de Zwitserse grens toe. De eerste etappe naar Ornans was een lange overgangsetappe waarbij de leider van het peleton zich weer eens vergiste in de vele tekens, ik zal toch iets moeten doen met artificiele intelligentie om de vele parameters juist te interpreteren .

Ornans ligt aan de Loue, heeft lekkere forel en is de geboorteplaats van Gustave Courbet schilder van ondermeer “les baigneuses,” en “l’ origine du monde”, dit laatste gecensureerd door Google .

De volgende etappe ging naar Mouthier-Haute-Pierre waarvan de naam al veel zegt. Onderweg kregen we een zondvloed over ons en hebben een uur staan schuilen onder een brug op een oude spoorweg. Dat is puur zen. In het dorp hadden ze nog geen regen gezien, maar het kwam eraan. Met Michel, de medestapper uit Parijs, gingen we de plaatselijke ambachtenmarkt bezoeken wegens een aangekondigde bierstand. Het is een lokale brouwer die uit Quebec stamde ( ik verstond hem dus). We proefden zijn bier en we vonden dat de smaak iets van de bitterheid van Orval had. Later hoorde ik hem luidkeels verkondigen dag een paar Belgen aan zijn stand verteld hadden dat zijn bier even lekker is als Orval.

Op weg naar Pontarlier had ik de kleine lettertjes van de gids niet gelezen, de weg die we volgden ging door de ‘Gorges de la Loue’ naar de bron van de Loue. Het is spectaculair, maar iets té voor een pelgrim op weg naar Rome, het was soms gevaarlijk klauteren. Ik zie hier geen Romeinse cohorte langskomen. Aangezien de vorige gîte een nogal somber en kil huis was, was de was niet droog. In normale omstandigheden maak je die dan vast met wat spelden op je rugzak om te drogen, maar gezien de recente discussies in Vlaanderen kan je als man moeilijk met je ondergoed op je rugzak rondlopen, dat is direct kleur bekennen.

Pontarlier is de hoofdstad van de absint ( ideaal op een grensgebied) . We zijn gaan eten in La Poste, dat was vroeger de laatste halte van de postkoetsen tussen Vlaanderen en Italië voor de grens met Zwitserland.

Morgen hebben we nog één halte in Frankrijk en dan trekken we naar Orbe, Zwitserland.

Groetjes
Guido en Myriam

"ik zal toch iets moeten doen met artificiële intelligentie om de vele parameters juist te interpreteren ." : Dat doet me eraan denken dat het water dat uit de bergen komt gestroomd ( zie water uit de bron de la Loue) geneeskrachtig is voor de ogen . Dat helpt bij het interpreteren van kaartjes op de GPS. Maar het is nu te laat voor een ogen kuur , alhoewel , jullie gaan nog dat soort bronnen tegenkomen. Die GPS dingen zijn inderdaad ingewikkeld. Het is geen "plug & play" en de complexiteit ervan wordt veelal onderschat. Garmin en consoorten maken het niet altijd gemakkelijk. Op het buikgevoel kan je bij het zoeken naar de weg ook niet al te veel rekenen , anders zitten jullie morgen in Parijs. Myriam is blijkbaar de fotograaf van dienst . Dat is altijd zo als vrouwen drijfnat zijn van de regen...dus wachten op wat droger weer... Prachtige landschappen om door te mogen wandelen

Roger 2018-08-31 00:00:35

Jouw stukjes lezen is echt genieten :-) bedankt om jullie ervaringen op zo'n aangename manier met ons te delen!

paae 2018-08-31 06:07:14

Ook wij volgen trouw jullie verhalen! Genieten maar! Veel groetjes ;-)

akke & co 2018-09-02 21:48:19

hello Myriam en Guido, we vertrekken morgenvroeg richting Piemonte aan de voet van de Alpen. Zoals al eerder vermeld ALTIJD WELKOM, je weet maar nooit dat jullie die bergen zo vlug afglijden zodat jullie eerder in Italië arriveren dan voorzien !!!!! In ieder geval ik blijf genieten van jullie prachtige reisverhalen