Buonalbergo 10 september

Italië, Buonalbergo

Deze morgen zijn we vroeg op stap gegaan om de hitte voor te zijn. Slapen was niet evident door het warme appartement zonder airco met een windmolen die de hitte alle maar verplaatste. Het werd er niet frisser dan 25 graden en overdag is het al snel 30 graden. De tocht was prachtig, eerst de stad uit en dan wat manoeuvreren door een industriepark met vooral chemische installaties en daarbij een bizarre combinatie van asfalt en grindpaden en ineens een tunnel zonder veel zin. Maar daarna werd het landschap arcadisch met een heel wijds zicht over de glooiingen van het landschap met daarover een lichte mist. Het was tevens een aaneenschakeling van kleine groepjes huizen, geen echte dorpen. Er was wel nergens water te vinden, uit de enige kraan kwam er geen water. Er is terug bewegwijzering met mooie infoborden, maar niemand heeft gedacht aan wat bankjes en een fonteintje. Er is veel landbouw en tuinbouw te zien en zelfs tabaksplantages. Naar het einde toe werden de valleien wat meer uitgesneden en de niveauverschillen groter. We kregen onderweg een berichtje van een medestapper dat zij ook gebeten werd door een hond en naar het ziekenhuis moest voor verzorging.

We zitten nu in Buonalbergo, in een klein huisje waar we een kamer huren, er is weinig comfort, maar we kunnen bij de eigenaars gaan eten. Onze was hangt buiten op straat te drogen.

Buonalbergo dankt zijn naam aan het warme welkom dat de inwoners gaven aan vreemdelingen en zelfs aan Henri VI, die de stad daarom spaarde en het zijn naam gaf. Het was een belangrijke stad door zijn ligging in de vruchtbare vallei en op een belangrijk knooppunt van wegen. De stad was een paar keer slachtoffer van aardbevingen en aardverschuivingen. Ze werd in de zestiende eeuw op een andere plaats heropgebouwd.

En morgen gaan we nog meer klimmen.

lijkt inderdaad wel een gezellig dorpje. Veel succes bij het klimmen, hopelijk toch niet te warm!