Pontremoli... de poort naar Toscanië

Italië, Berceto

We dachten dus dat we de Italiaanse gerechten wat doorhadden . Myriam bestelde dan ook een tagliata con verdura denkende dat het een tagliatelle met groenten was, maar ze kreeg een bord vol biefstuk op een bedje van sla, wat voor een vegetariër puur ellende is. Het was verder wel zalig slapen in de B&B van Modesano.

Daarna trokken we verder de bergen in. De tocht door de Apennijnen is zoals verwacht prachtig met om iedere hoek prachtige landschappen. We hadden de etappes wat korter ingedeeld en namen een halte in Sevizzano Het was een pracht van een Ostello voor ons groepje. De gastvrouw was superhartelijk (ze had zelf Compostela gedaan ) en wou iedereen een knuffel geven en op foto. Het eten was in een bar wat verderop, de chef wou ons verrassen met torta fritta en een bord vol charcuterie (sla voor de veggies) en wat flessen plaatselijke wijn. Ze zijn hier dol op witte wijn met wat frizzante zoals de vino verde. Het was schandelijk duur (20€ per persoon ).

In Cassio, een eind de bergen in zitten we terug in een aparte Ostello. De baas was in het begin wat opgewonden door een paar onaangekondigde Ieren (Dave en Madeline) , een paar laatkomers werden doorgestuurd naar een ander huis, terwijl er op ons verdiep nog kamers leegstonden. Zijn huis leek ook een verzamelplaats van rommel. De keuken stond volgestouwd met wijn, worsten, groenten , fruit, gebak die we tegen een donativo mochten gebruiken. De tafel stond gedekt voor een zevengangen diner. Het keek wel Babettes feest, maar bij controle was het eerder wat overbleef na Babettes’ feest. We hebben dan maar soep gemaakt met crackers, salami en kaas en wat ongedefinieerde witte wijn. Aangezien Dave optreedt in Ierse pubs en een instrument meehad hebben we de avond volgepraat en gezongen, eindigend zoals klassiek in een debat over populisme, immigratie en de Brexit. Het ontbijt was eveneens behelpen. We waren de deur nog niet uit of alles werd opnieuw identiek geplaatst zoals toen we aankwamen.

De verdere beklimming werd beschreven als een tocht met adembenemende landschappen, maar het had ‘s nachts geregend en door de mist zag je niet veel verder dan het pad. We waren juist op tijd in de Ostello op de pas toen de regen begon. Een heel verschil als ontvangst, de kachel brandde , de bar had alles wat je nodig had, de inwoners superhartelijk. We hebben ze dan ook uitgeroepen tot de hartelijkste Ostello van de via Francigena. Het is druk geworden op het pad, er zijn een aantal pelgrims bijgekomen die een weekje komen wandelen, de meesten tot Lucca.

Vandaag is het dalen naar Pontremoli, de toegangspoort tussen het noorden en Toscanië. Er stond een koude wind die alle mist had weggeblazen en de mooie vergezichten waren terug. We zijn te gast in een kapucijnenklooster, ieder on zijn eigen monnikencel.

Ik begin me wel wat zorgen te maken over mijn schoeisel. Ik dacht dat een paar nieuwe Lowa het wel 2000 km zouden uithouden maar ik vrees er voor. Wandelen op asfalt is te belastend voor het schoeisel.

Maar we zien wel, tot horens
Guido en Myriam

Leuke bende , ziet er allemaal fantastisch uit ( zolang de mist maar optrekt ). En het wordt nog leuker... Leo suggereerde dat jullie begin november zouden aankomen .Inderdaad , het zal wel zoiets worden. Guido schreef dat vanaf de overtocht van de Po het nog 35 stapdagen zijn. Met nog 2 rustdagen erbij zouden jullie aankomen op 31 oktober . Dus op Halloween , maar ook op de dag van Guido's 70ste verjaardag. Wat Sigeric ( the Serious) betreft : hij deed het wel degelijk te paard .Reizen in die tijd was wel gevaarlijk. Er waren overal rondtrekkende, plunderende legers en roversbenden. Ik vermoed dat hij zich wel zal laten begeleid hebben van etappe naar etappe. Als bisschop was hij immers niet alleen geestelijke , maar ook wereldlijke leider of tenminste raadgever. De kerk had toen op bestuurlijk gebied nog veel in de pap te brokken ( bezittingen en functies ) en beschikte over een uitgebreid netwerk over gans Europa.. Sigeric heeft niet lang kunnen genieten van zijn aartsbisschoppelijke benoeming , want 4 jaar later ( in 994) stierf hij . In Engeland hadden ze het in die tijd ook niet onder de markt met de invallen van de "Denen / Vikings" . Sigeric moest in het jaar dat hij stierf nog losgeld , of beter gezegd uitkoopgeld betalen aan de Vikings om de kathedraal van Canterbury niet te laten platbranden. De heersers ter plekke betaalden zo tonnen zilver aan de vikings ( in 991 :3.300 kg zilver en dat liep zo op tot 30.000 kg zilver in 1016.) om verwoestingen en plunderingen te voorkomen. Misschien doet Trump nu ook iets gelijkaardigs met o.a. Europa en China. Eerst afdreigen om daarna de toegevingen te krijgen en de buit binnen te halen. De geschiedenis herhaalt zich voortdurend... Succes en sterkte nog bij de verdere tocht door Toscane

Roger 2018-10-02 19:50:40

wat is het toch telkens genieten van jullie reisverslag en foto's hopelijk houden jullie schoenen maar vooral jullie fysieke toestand het uit tot Rome, daar alvast de groetjes aan de paus !! nogmaals een dikke proficiat voor jullie onderneming waar we allemaal mee van genieten

Julienne 2018-10-03 14:31:55

Myriam en Guido Geniet van de "Strade del vino" in Toscane, van de lekkere wijntjes uit de Chiantistreek met de Gallo Nero op, van de impossante gebouwen, de prachtige en interessante cultuur etc.... Geniet met volle teugen van jullie laatste honderden kilometers door dit mooie, prachtige landschap. Patrick en Paul.

Patrick 2018-10-04 08:27:06

Bravo, jullie lijken wel sneller te lopen dan wij kunnen lezen… Mooi : bangelijke bergen, en kleurrijke stadjes, feestelijk tafelen-d'er wordt wat afgegeten zo onderweg…- terwijl één van die houten pelgrimsbeelden er toch bepaald uitgemergeld uitziet, wat van jullie stralende verschijningen niet gezegd kan worden: door geen kilometers klim klein te krijgen ! Houden zo, het moreel hoog, de magen gesterkt, de wijnen gesmaakt en het schoeisel onder controle, Toscane in… Lieve groeten.

Leo en Chris 2018-10-04 14:11:26

Amaai Myriam en Guido … wat zijn jullie al ver gevorderd. Het is niet te geloven d

Lieve 2018-10-04 22:00:18

Sorry … op verkeerde toets gedrukt! Dikke dikke proficiat voor jullie prachtprestatie! Als ik het stadje Lucca lees komen er leuke herinneringen boven van jaren geleden vakantie met de kinderen in het mooie Toscanie en ook onder ons tweetjes jaren nadien Lucca bezocht. Geniet daar maar met volle teugen en hopelijk blijven de weergoden jullie nog enkele weken goed gezind. Liefs van 't Schavei