Bijna......

Italië, Rome

Vetrella is een bizarre stad. Ze heeft een basiliek met daarrond wat Middeleeuwse straatjes, de rest is een uitgestrekt dorp langs wat hoofdstraten. De straatjes zijn zo eng en de gebouwen zo hoog met bruggetjes tussen de appartementen dat je ze kan gebruiken in een misdaadverhaal, zeker als het wat donker wordt. De weg er naartoe ging vooral langs olijf plantages waar de oogst bezig is. Hier worden ook grotere flippers gebruikt op een arm van een tractor, het lijkt me geen evident werk. Ik las dat een olijfboom het best rendeert tussen 20 en 150 jaar oud en dan iets van 3 liter olie geeft . Het blijft dus wel een intensieve teelt. In Vetrella was niet veel te beleven buiten het zoeken naar een restaurant. Uiteindelijk kwamen we terecht in een steakrestaurant waar een pelgrimsmenu van 15€ een steak van 500g inhield, wat dus not done was. Terwijl Myriam aan het overleggen was met de Engelstalige dienster over wat vegetarisch was zat iemand achter ons ganse achterkwartieren in stukken te hakken ( een van de opties was een steak van 2 kg). Intussen liep het restaurant helemaal vol. Maar uiteindelijk viel het eten best mee voor 30€ met een reductie bovenop.

Vandaag een boswandeling naar Capranica en verder naar Sutri onder een stralende zon en zonder wind. Het eerste stuk was leuk door bronsgroen eikenhout , het tweede deel ging door en langs plantages van hazelaars, wel 10 km ver. Ik denk dat ze allemaal gebruikt worden voor Nutella. Bij de bomen hing een waarschuwing dat ze bespoten waren, wat ons de lust benam, even te stoppen voor onze pauze: brioche met Nutella. Het derde deel was eerder een avonturentocht in een smalle vallei langs een riviertje waarbij er nogal wat geklauterd moest worden.

Het stadje Capranica is er zo eentje waar je via het gelijkvloers binnenkomt en aan de achterkant van de stad 200 trappen naar beneden gaat in de vallei, wat je daarna terug kan uitzweten. Het mooie van deze stadjes is dat het historisch gedeelte binnen de muren en poorten intact gehouden is en het moderne gedeelte er buiten aan gebouwd is. Sutri is een oude Etruskische stad (terug boven op een heuvelrug). Bij het verlaten van de stad bezochten we het amfitheater. Het was een rustige wandeling die volgens de planning licht daalde, vergeet het , niets is hier vlak. Je Verwacht moeilijkheden met dorpjes als Monterosi, waar Barbarossa gekroond werd. Er staat niet voor niets ‘monte’ in de naam. Maar erger nog zijn er zonder de monte in de naam, zoals het eindpunt Campagnana-di-Roma. De wandeling ging langs de intussen gekende hazelaars, langs het autocircuit van Vallelunga. We waren na de middag al wat ingedut aan het verder trekken toen een slang haar voorrang van links opeiste (nooit ingaan tegen plaatselijke gewoontes) en ons terug alert maakte. We hebben hier een een gerenoveerd kippenhok gehuurd met het allernoodzakelijkste, maar mooi ingericht, met de naam ‘Gheltrude’ (naar de laatste kip), we hebben er zelf gekookt.

Vandaag dag 90 en de voorlaatste dag wandelen. Het was vooral een tocht door een immens natuurgebied met weinig uitzichten behalve wat borden met archeologische uitleg over sites die achter slot en grendel zaten. Het valt me hier ook op dat zwerfvuil nog geen aandachtspunt is, je vindt overal plastieken flessen en je kan de geschiedenis van de wasmachines schrijven aan wat je in grachten tegenkomt. We hebben onderdak gevonden in een hotel dat bij een klooster hoort van zusters van het Heilig Hart.

Morgen komen we aan in Rome tenzij we op de Via Trionfale van het voetpad(?)gereden worden.

Tot ziens
Guido en Myriam

Proficiat! Congratulazioni ! Jullie verdienen de zegen van de paus. I hoop dat jullie van Rome kunnen genieten ondanks het lawaai. Ik zal blij jullie terug te zien.

Marie-Claude 2018-10-26 17:28:54

Alleluia !!! “non abbiamo mai creduto che questo potesse essere vero” : Inderdaad , wie zou kunnen denken hebben dat , toen jullie eind juli vertrokken, dit zou waar geworden zijn .“una staande ovation per questi pellegrini” We hadden het idee om met enkele volgers een verwelkomingscomité ter plekke te voorzien , maar door al die stakingen van Ryanair kon dat niet doorgaan. En ecologisch zou het ook niet verantwoord zijn. Dus…….. Daarom een virtueel verwelkomingscomité voor jullie. Stel jullie in gedachten dus voor: Wij zijn met z’n allen , de 72 volgers van jullie tocht, in Rome aangekomen en vormen op het St Pietersplein een erehaag om jullie te verwelkomen , dus 2 rijen van telkens 36 sympathisanten die met een wuivende palmtak in de hand jullie verwelkomen. Jullie stappen de laatste meters van jullie tocht onder deze erehaag. Ronduit een historisch moment. Met een buiging en een brede, zwierige armzwaai begroet iemand van de volgers jullie ( Leo , natuurlijk) en legt jullie een lauwerenkrans op het hoofd. Ter ere van jullie ongelofelijke pelgrimsprestatie. Daarna wordt – onder het waakzaam toeziend oog van de paus – een prosecco spumante of frizzante geserveerd om al het leed van de voeten , tenen , spieren ,gewrichten en pezen weg te spoelen. Ondertussen beginnen de klokken van het Vaticaan te luiden om dit Vlaams evenement alle luister bij te zetten “le fiamminghi sono arrivate” ( de Vlamingen zijn aangekomen) De paus komt even kijken door het raam en vraagt zich af wat daar gebeurt..... Hij stuurt zijn misdienaar uit om poolshoogte te nemen . Wanneer de jongen aankomt vraagt hij : “Wat betekent al deze heibel hier ?” Iedereen schrikt even en Guido antwoordt : “ Wij zoeken een kamertje voor twee met douche a.u.b.” Dat klinkt dan bij hem als volgt : “Sto cercando una stanza per due con la doccia , se possibile" De misdienaar keert ijlings terug naar de paus. Hij heeft de vraag van Guido niet zo goed begrepen en zegt tegen de paus dat het een groep van 74 pelgrims is die bij hem allemaal willen slapen in een kamer voor 2 personen. De paus krabt zich eens achter het oor en denkt : “ wat zijn dat voor artiesten uit Vlaanderen ? Ik wil hier geen obscene toestanden meer” en keert zich opnieuw vlijtig, maar bezorgd over zijn werktafel met stapels pedofilie. Daarmee komt deze virtuele verwelkoming aan zijn einde. En zijn we terug bij onze grootse stappers. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat dit een ongelofelijke grensverleggende onderneming is die jullie ieders verbazing tot een goed einde hebben gebracht. Dat was alleen maar mogelijk door een combinatie van enkele belangrijke elementen : een ijzersterke mentale ingesteldheid gedurende 3 maanden gekoppeld aan een fysieke lichaam dat mee wilde en niet sputterde, en een uitermate goed doorzettings- en uithoudingsvermogen. Proficiat !!! Wij wensen jullie nog een leuk verblijf in Rome en een behouden thuiskomst in Terlanen.

Roger 2018-10-26 18:01:39

Myriam en Guido, Geweldig, proficiat! Dat jullie het gingen halen daar twijfelde ik niet aan. Blijven geloven met de juiste ingesteldheid ondanks de minder goede momenten. Blij weerzien in Terlanen. Marijke

marijke 2018-10-26 18:21:54

Op deze webcam van het St Pietersplein zullen we jullie morgen kunnen zien aankomen. http://www.vaticanstate.va/content/vaticanstate/en/monumenti/webcam/basilica-di-s-pietro-.html Geef een signaaltje wanneer jullie daar ongeveer zullen aankomen. Maar hoe doe je dat als je geen of weinig mailadressen hebt ?? Doe het dan met de mailadressen die jullie wel hebben. En zwaai dan met iets , bvb. de Vlag van de Vlaamse Leeuw of wat jullie ook bij hebben of kunnen bemachtigen. bvb. een hemd , een wierookvat uit één of ander kerkje in de buurt of een rookbom uit de winkel. We kijken er naar uit...….

Jonas 2018-10-26 20:15:13

Myriam en Guido Voor zo'n prestatie vind ik niet de juiste woorden Enorm fantastisch groots Geniet van Rome en hopelijk kunnen we later samen jullie hele reis nog eens visueel herbeleven Chappeau en een super dikke knuffel voor het karakterbeeske de naan is MYRIAM

Clara.ceyssens@gmail.com 2018-10-26 20:41:38

Respect. Geniet van Rome, van Vaticaanstad en misschien op zondag een fietstochtje in de stad, gewoon om eens andere spieren te gebruiken. Myriam en Guido, voor jullie was het een fantastische tocht een geweldige ervaring, die jullie op een schitterende manier gedeeld hebben. Bedankt.

Patrick 2018-10-26 20:51:12

Myriam en Guido, Ik mag spreken voor vele van je (oude) collega 's Dikke Proficiat !!, Respect ! We vragen ons af wat het volgende project zou kunnen zijn? Jullie waren dikwijls het gespreksonderwerp s' middags tijdens de lunch. Alleszins bedankt voor de mooie verhalen en foto 's . We gaan het missen.

Chantal & JP 2018-10-26 22:03:19

Het blijft spannend, met slangen en geslachte kippen en wankele bruggetjes en enge -mooi toch- straatjes… Wij kijken uit naar jullie blijde intrede, niet via een via triomfale in Rome, maar langs de Bollestraat in nummer 32 ! Lieve groeten.