Velletri

Italië, Norma

• [ ] Gisteren avond vonden we de schakelaar voor de airco. Een ingewikkeld ding waar we niet vertrouwd mee zijn. Moeten opstaan om wat dekens te halen en ‘s morgens leek de kamer eerder op een koelruimte.
  • [ ] We zijn vertrokken om 7 uur met alle goede voornemens en de belofte dat het weinig klimwerk was. De tocht klom langs wat dorpen langs het meer van Albano en door een natuurpark naar Nemi. Het is prachtig gelegen op de rand van een krater boven het meer van Nemi. Hier namen we een eerste rustpauze met cappuccino en een aardbeientaartje. Het is blijkbaar het seizoen van de wilde aardbeien en de stad is ervoor bekend. Wat gekletst in mijn beste Italiaans met een leeftijdgenoot die al fietsend wat pelgrimswegen doet.
  • [ ] Het vervolg van de weg was niet zo denderend, het ging stijgend en dalend door een droog bos. Bij de uitgang zagen we dat het eigenlijk afgesloten was. Het wandelen in de volle zon en hoge temperaturen blijft heel vermoeiend. Water vind je overal, maar ik heb nog nare herinneringen aan teveel water drinken, je zoutvoorraad geraakt uit balans en dat resulteert in krampen. We hebben wel zouttabletten mee, en bier bij het aankomen helpt ook.
  • [ ] Wat je wel veel hoort zijn krekels, soms oorverdovend. Ik heb de indruk dat je die bij ons niet zoveel meer hoort.
  • [ ] We zitten dus in Velletri, een redelijk grote stad met een grote afbeelding van een pelgrim aan de ingang om ons te verwelkomen.

Er zijn hier niet de gemeentelijke Ostello die je vindt op de weg naar Rome en weinig kloosters bieden een gratis bed. De kloosters kennen ondertussen ook al het business model van B&B en kan je reserveren op Booking.com. We zitten hier op een appartement dat we huren voor 1 nacht. Dat geeft het voordeel dat we zelf iets kunnen klaarmaken voor het eten en kost niet meer dan een kloostercel.

We zijn wat inkopen gaan doen in een supermercado ( met wat hulp van andere klanten, het was net een doolhof