Sessa Aurunca - 3 september

Italië, Sessa Aurunca

Voor de klassiekers onder ons vergat ik te vermelden dat Cicero in Formia zijn laatste levensjaren doorbracht en daar ook vermoord werd door de elitaire bende uit Rome om het met hedendaags woordgebruik uit te drukken.

Toen we de hospita van de B&B vroegen waar we konden eten, verwees ze ons naar het stadje 100 meter achter ons, maar ook 100 meter hoger. In de straten staan liften(die we niet namen) om de verschillende niveaus te overbruggen. We vonden een tafeltje aan de Piazza Roma (ieder dorp heeft er wel een) met prachtig zicht over de baai. Even later kwam de fanfare langs, zalig. In het terug gaan zijn we wel verloren gelopen, maar de volgende dag is rustig ( dachten we).

Het begon saai langs een uitgerekte stad en een drukke baan, goed voor een eerste koffie. Het was verder wandelen tussen tuinen en velden met weinig schaduw. Een man was een haag aan het snoeien, de hond lag rustig in de zon, Myriam was wat voorop, ik zei goede dag, hij ook, en toen riep hij iets van’ Brutus, no ‘ en toen beet de hond in mijn been. Het bloed liep er uit. Zoals elke man doet in zo’n geval, hij riep zijn vrouw. Myriam vroeg water om bloed te ruimen,alcohol, verband. Zij kwam aan met een glas water, later met een grote fles ontsmettingsmiddel en verband. Ze vroegen niet om binnen te komen, alles speelde zich af op straat, hij vroeg of ik water wou drinken, maar dat vond ik een zwaktebod .

Verder dus, we namen onze appelpauze in de buurt van Castelforte, dat is een heiligdom boven op een berg dat de mis uitscheldt over de ganse vallei, eindigend met te Lourdes op de bergen.

In het dorp waar we picknick hielden gingen alle cafés dicht, we namen een terras in beslag en toen we gedaan hadden ging het café terug open en bestelden we koffie.

Intussen zijn we in de regio Campania , waar de wegmarkering ondermaats is en de wegen slecht onderhouden. Het was sukkelen. Volgens Google maps lag de B&B boven in het dorp, uiteindelijk was het beneden in de vallei. Het is een verblijf met zelfgemaakte producten, eigen groenten. Voor de eerste keer ontmoeten we mede pelgrims en konden we nog wat zeuren over de slechte wegen en de moeilijkheid voor het vinden van overnachting. Het eten was lekker en vroeg naar bed.

...ook Caesar heeft het te laat geweten: je moet wegblijven uit de buurt van Brutus… laten jullie dat been ook ergens aan een dokter bekijken, dat verband ziet er nogal primitief uit… toch weer mooie beelden van onderweg. Groeten uit een even zuiders Overijse..

leo 2023-09-04 16:40:02

Prachtig stukje cultuur! Hou die wonde goed in het oog. Als je ontstekingsverschijnselen ziet: rood, gezwollen of toename van pijn dien je antibiotica te laten voorschrijven. In principe is vaccin tegen tetanus en rabiës ook nodig.

wouter 2023-09-04 17:50:30

Hello Guido en Myriam, ik ben het eens; een arts raadplegen in voorzichtig. Maar ik geniet van uw verhaal en mooie fotos Goede moed