Door de Aube....

Frankrijk, Châteauvillain

Het departement van de Aube is mooi, met zijn gevarieerd landschap, een groot aantal meren. Op weg naar Bar-sur-Aube kwamen we in Dolancourt en stopten daar om te picknicken in de kraaknette dorpskern, je hoorde constant een geschreeuw en gejoel van mensen en toen zagen we achter de kerktoren een attractie zoals de dalton van Walibi: tegen het dorp was een pretpark aangebouwd, je verwachtte elk ogenblik een of andere parade.

Bar-sur-Aube is een mooi stadje met al wat je nodig hebt, de zuilen van de kerk die op de foto openstaan naar boven toe zijn echt zo. De parochieploeg was heel hartelijk en wenste ons het allerbeste.
Blijkbaar zijn er nog een aantal dorpen buiten de champagnestreek die champagne mogen produceren en dit was er een van en hij was lekker (3,5€ voor een glas). We dachten hier een dag te pauzeren , maar het ritme zit erin.

De volgende etappe was naar Clairvaux , waar vroeger een benedictijnenklooster stond waar in de glorietijd 800 monniken woonden. Na de revolutie werd een deel afgebroken en omgebouwd tot gevangenis. Een deel hiervan is nu een museum van het gevangeniswezen dat de minder fraaie kanten ervan toont. Een ander deel is nog steeds een gevangenis waar vooral terroristen en langdurig gestraften verblijven. We waren er gehuisvest in een kloostergemeenschap van 3 zusters. Ze hadden een aantal gastenkamers om familieleden van gevangenen te huisvesten die op bezoek komen. Tot voor kort waren hier ook de Spaanse gevangenen van de ETA opgesloten. Voor hun familie die de ganse dag op reis waren om hier te geraken was het een dankbare opvang. De zusters bezoeken ook regelmatig de gevangenen. Het was een geweldige ervaring met hen te praten over hun werk en te genieten van hun warme gastvrijheid, zelfs om met hen samen te bidden in hun kapel. Toen we hen bij het afscheid onze bijdrage gaven, vroegen ze of we het wel konden missen.

Het landschap is terug golvend en we komen nu in de Haute-Marne. Châteauvillain is weer een klein dorp met een gemeentelijke gite en gelukkig een bakker, restaurant en bar. De laatste stelde niet veel voor, maar er was drank. Toen we ons aanboden in het restaurant bleek dat ze alleen serveerden op reservatie. We bleven dan maar zuchtend iets drinken, kwamen er achter dat de uitbaters schotten waren en gingen verder met je weet wel dat Schotten en Vlamingen eenzelfde strijd, enz. En na wat overleg in de keuken kon een schotel met frieten, sla en charcuterie wel lukken. En na nog wat gezucht over dierenleed was er ook nog een vegetarische schotel mogelijk. En dat samen met 4 drankjes voor 30€.

Het gespreksonderwerp van het dorp is de komst van een grote groep Roma’s (7000 caravans) die op een oude luchtmachtbasis kamperen en daar een tweejaarlijks feest vieren waarop de nieuwe kinderen gedoopt worden. Het zorgt voor nogal wat controverse. De een verwittigt om de deuren goed te sluiten, een ander vindt het eindelijk wat nieuws en de plaatselijke krant weet wat schrijven.

Groetjes en tot horens.

"Les extrêmes se touchent…. " : - ingetogen , rustig kerkje + luidruchtig pretpark - gewelddadige terroristen + liefdevolle , hulpvaardige zusters

Roger 2018-08-18 23:16:30

Het lijkt wel of Guido onder die blauwe bril een plaksnor en een feestneus uit de feestwinkel heeft.... Bon camino verder !

Heit Ransma 2018-08-19 08:39:00

@heer Ransma Ja, gij bedoelt zeker zoiets: https://www.carnavalskleding.nl/media/catalog/product/cache/1/image/465x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/cvk/k/l/klassieke-bril-met-neus-snor-en-wenkbrauwen-a.jpg

Stef de Wolk 2018-08-19 17:05:26

Wij blijven uitkijken naar jullie telkens weer boeiende relaas. De stappers blijven er bloeiend uitzien, wat een form ! Deze kerkjes-dorpsgotiek en classicistisch zijn minder dan we intussen gewoon zijn: Romaans moeten we hebben… maar ja, we hebben het niet voor het zeggen, "dan had je maar zelf op stap moeten gaan" ja, ja, we weten het. Lieve groeten.

Leo en Chris 2018-08-19 18:00:24

Dank u voor de leuke en soms ontroerend verhalen.

Marie-Claude 2018-08-19 19:48:59

@heren Ransma en de Wolk Flauw dat jullie verklapten dat onze Guido zich déguisteert.... Guido, wij hier bij OneAccess volgen jullie verrichtingen op de voet (pun intended). Be safe en goede vaart. Wendy G.