Canova di Puglia 17 september

Italië, Canosa di Puglia

Het was een onrustige nacht in ons sjiek appartement. In de avond was er een politieke bijeenkomst in het park naast ons, vanaf 6 uur werd het glas van de bars opgehaald. Het begon dus moeilijk en de weg leende er zich niet toe: wijngaarden zover je kan zien, olijfgaarden zover je kan zien, zwerfvuil en overal honden, nergens wat lommer of water. Ik dacht al aan stoppen. We zegden vriendelijk dag tegen een man die aan het oogsten was, hij vroeg ons even te wachten en kwam terug met twee grote trossen druiven. Wat fietsers wensten ons het allerbeste.

Een vreemd verhaal wat verder. Even voor de verbinding met een provincieweg stond een bureau stoel onder een boom. Myriam op weg naar De Stoel, maar toen stopte er een wagen, stapte er een jonge opgepimpte vrouw uit en ging in de stoel zitten. Wat voor misverstanden had kunnen leiden als Myriam eerste was. Wat verder op de weg , onder een brug terug een stoel met iemand erop, aan de overkant stopte een Mercedes. Het deed ons denken aan een gelijkaardig voorval een paar dagen terug.

Bij het binnenkomen van de stad ging de weg over een Romeinse brug, wat verder een park met wat restanten van de Romeinse tijd zonder veel uitleg. De stad ligt op een heuvel en is klassiek opgebouwd met de nieuwbouw buiten de historische stad. Bij het binnenkomen werden we verwelkomd met borden en iemand die vroeg hoe het ging, op verschillende plaatsen waterkraantjes. Op zoek naar ons verblijf ging iemand met ons mee.

De B&B is heel modern met airco, regendouche, terras. We gaan de stad bezoeken en zijn vooral geïnteresseerd in de kathedraal waar de geschiedenis begint in de zesde eeuw, hij is toegewijd aan San Sabino. Het leek me een gemeenschap met veel inzet. We spraken een van de kerkwachters aan voor een stempel, daar wist hij niet direct raad mee, maar hij opende voor ons alle deuren van de crypten naast en onder de kathedraal en ging zelfs op zoek naar de priester om voor de stempel te zorgen. Het is voor mij het mooiste bouwwerk dat ik op deze tocht gezien heb.

De stad noemde vroeger Canusium en werd gesticht door Diomedes, een van de helden van Homerus. Er was reeds lang ervoor al tekenen van beschaving. Het volk heeft een geschiedenis van ver voor de Romeinse tijd en zou de Dauni noemen. Je vindt wat noordelijker trouwens de Monte Dauni waar we langs getrokken zijn.

Eten vinden op zondagavond in Italië is heel moeilijk, zeker in deze streek. Alles is dicht en vreemd genoeg komt iedereen vanaf 19uur op straat, op de sjieke promenade. Mannen gaan in groepjes op een terras zitten zonder iets te bestellen, restaurants zijn dicht. We vonden en bestelden een panini, maar je mag bestellen wanneer je wil, voor 20 h beweegt er niets.

Morgen naar Andria.

adembenemend, verhaal en kunst en vooral natuur. Nog even doorbijten!👍