ITRI

Italië, Itri

De wandeling vandaag is aangekondigd als een prettige, korte wandeling langs de bergen van Aurunci, een tocht van 16km. Als je dit leest begin je de dag wat later, wat trager, je gaat eerst al een extra cappuccino drinken in een bar waar je gisteren ook al was, je gaat nog een kerk binnen, neemt nog wat foto’s en met al vlug een uur vertraging begin je er aan.

Het was wandelen langs de vele fruit- en groenten serres en velden. Het was constant raden van wat er geteeld werd, het ganse gamma van kiwi’s , tomaten, appelsienen, olijven, courgettes, paprika, aubergines, etc kwam langs.
In het kanaal dat bedoeld was voor de bevloeiing stond amper water, een heel verschil met de kanalen langs de povlakte 5 jaar geleden.
Op de top van sommige bergen waren er sporen van een brand.

Halfweg ging het gedurende 4 km over een authentiek stuk Romeinse heirbaan, wat moeilijk lopen is, waarschijnlijk ging het voor hun makkelijker met hun sandalen. Ik las ergens dat de spoorbreedte op maat was van de toen gebruikte vrachtwagens..

We hebben onze picknick gebruikt langs de weg, wie weet wie daar ooit allemaal voorbij is gegaan.

Itri was in de Romeinse tijd een bekende stad, in de negende eeuw kwam er zelfs een burcht op de via Appia op weg naar de zee. Buiten het middeleeuws fort heeft de stad weinig te bieden.

De kamer waar we zitten is wel perfect, met morgenvroeg ontbijt ( niet aan bed) en dan gaan ook wij op weg naar de zee.

Ruige, schrale maar mooie landschappen. Die burcht maakt het helemaal af