Nog 100km...

Italië, Viterbo

Als je denkt dat Lazio vlak is ben je goed fout, je loopt door wat je denkt een vallei te zijn op 400 m hoogte. Het noemt ook voor niets Alti Tusci Lazio. Het ging goed vandaag, alles wijst hier naar Rome, we vonden ons juist 2 legionairs die vanuit Gallië op verlof gaan naar Rome. We vertrekken meestal als laatste, halen iedereen in, blijven hangen in een bar of tijdens de lunch waarna we terug iedereen voorbijsteken en een babbeltje doen. Onderweg zagen we olijven oogsten, het gaat met een soort plastieken flippers die de olijven eraf schudden, het lijkt me heel arbeidsintensief. Bolseno ligt aan een kratermeer, het is dus klimmen en dalen langs de kraterrand. Het meer is ongeveer 15 km in doorsnede en 150 m diep en wordt gevoed door bronnen. Bolsena is ook gekend voor zijn mirakel van Corpus Christi, beter gekend als het vooral van de twijfelende priester en de bloedende hostie. We hebben een villaatje gehuurd aan de rand van het meer. Toen de eigenaar ons hoorde praten sprak hij zelf Nederlands, hij heeft 15 jaar in Gent gewoond en zijn kinderen wonen er nog. Aangezien er een keuken is dachten we om zelf te koken, op een omelet hadden we allang zin. Carla zou zeggen: playing again little family (ze plaagde er ons mee dat we altijd probeerden een kamer voor ons twee te krijgen). De man stelde voor om me naar een supermarkt brengen , toen ik buitenkwam stond hij me op te wachten om me terug te brengen en een toertje langs het meer maken. Ik had een zak vol en hij stelde me zelfs voor mijn bagage de dag nadien te vervoeren, wat ik iets ‘teveel’ van het goede vond. We zijn ‘s avonds nog aan de rand van het meer naar de zonsondergang gaan kijken en hebben dan ons omelet gegeten met een fles Est!Est!!Est!!! (zie verder).

De korte tocht naar Montefiascone was eerder een stevige bergwandeling, niet meer grote hoogteverschillen, maar met constant stijgen en dalen op grindwegen. Aangezien onze schoenen ver afgesleten zijn is de grip ook niet meer geweldig. Montefiascone is geen geweldig mooie stad, de vergezichten zijn wel mooi. Overal vind je referentie naar de laatste 100 km naar Rome al is het volgens mijn tabellen nog wat verder. Ze beroemen zich ook op de legende van Est!Est!!Est!!!. Voor wie ze niet kent: er was een landheer op weg naar Rome. Hij stuurde zijn knecht vooruit om in de herbergen de wijn te proeven en op de deur van de gekozen herberg Est te schrijven. Toen hij in Montefiascone kwam vond hij op de deur van een herberg Est!Est!!Est!!!. Hij wist dat het de moeite waard moest zijn en hij bleef ook 2 jaar hangen in Montefiascone tot hij van overdaad stierf. We hebben zijn tombe bezocht. Er bestaat ook een wijn met die naam, maar die kost maar 4€ en proeft niet zo geweldig.

In Montefiascone nemen we afscheid van een Italiaans koppel uit Ravenna die we de voorbije week regelmatig tegenkwamen en wat mee praatten. Philippe (uit Londen ) gaat een paar korte etappes combineren om vlugger in Rome te zijn. We houden ons samen met Marcel ( uit Montréal ) aan de etappe indeling. Het heeft geen zin vroeger in Rome te zijn, we hebben ons huis verhuurd aan Kobe (6 jaar) voor een sleepover met zijn vrienden op zijn verjaardag.

Vandaag lijkt het weer omgeslagen, na 3 maanden zon ( op 2 dagen na). Het heeft de ganse nacht hard gewaaid, wat geregend en de temperatuur is wel 10 graden lager. Het blijft heel hard waaien, gelukkig uit het noorden en het is een eerste keer wandelen met een fleece aan. Er was weinig te beleven onderweg. Er was wel een heel stuk weg via de antieke via Cassia met nog originele bestrating, er waren de thermen, maar dat laatste viel tegen. Het waren kleine poeltjes die meer stonken naar solfer dan er water was. Aangezien er nergens beschutting was, noch kerk, noch bar, zijn we maar in een ruk doorgestapt naar Viterbo. Onderweg namen we juist de tijd om wat te praten met wie we inhaalden. Het pas gekochte brood en het groot stuk pecorini ( dat volgens Myriam nog wat mag rijpen op de rug van een ezel) houden we voor morgen. We hebben bij aankomst een extra lange pauze genomen in een café met perfecte WiFi , wat ook een niet alledaagse luxe is.

Het historisch centrum van Viterbo is mooi, er is een heel intacte Middeleeuwse wijk (San Pellegrino). Het is ook eeuwenlang de residentie van de pausen geweest. Het zijn ook de uitvinders van het conclaaf: toen er na jaren van twisten onder de kardinalen nog geen paus was, hebben de inwoners de kardinalen opgesloten en op brood en water gezet. Dat was het eerste conclaaf. De kathedraal van San Lorenzo heeft binnenin een mooie Romaanse structuur. De stad staat trouwens vol met mooie kerken. We hebben lekker gegeten in een klein restaurantje voor 25€, we kennen intussen hoe het in mekaar zit.

Het is al een paar keer aangekondigd onderweg, maar morgen zitten we onder de 100 km van Rome.

Voor het reserveren van Ostello’s of goedkope hotelletjes maken we nu gebruik van een betalende app van de VF. Die heeft het voordeel dat je de prijzen kent en online kan reserveren. Zo hebben we in Rome een kamer in de buurt van station Termini voor 54€. Het toilet is op de gang en een pyjama sleuren we niet mee, maar veel went na drie maanden.

Tot horens
Guido en Myriam

Lazio Roma. De volgorde is duidelijk. Succes met de laatste kilometers.

Carel 2018-10-23 15:43:10

Buon coraggio amici, la destinazione finale (Roma) e vicina. Forza ragazzi😀

Patrick 2018-10-23 15:47:20

Ik word zelf al een beetje zenuwachtig in het vooruitzicht dat jullie er bijna zijn. Fantastisch wat jullie gedan hebben

Guido 2018-10-23 18:48:39

Die " Defuk" die in het jaar 1111 dood ging na een paar jaar zulke miserabele wijn te drinken , was een Duitse bisschop, Johannes Fugger. Hij heeft dan toch nog een mooie tombe gekregen. Myriam stapt fluks door alsof ze naar Terlanenkermis gaat. Er is bij jullie geen spoor van vermoeidheid te bespeuren , alsof jullie een wandelingetje naar de winkel in Overijse aan het maken zijn. Of hebben jullie gefotoshopte foto's gestuurd …… Terwijl wij reageren , zijn jullie al weer een stuk korter bij de paus , misschien horen jullie al de klokken van Rome …….

Roger 2018-10-23 22:14:04

Nog een 100 km man, man niet te geloven, zo een onderneming. Ik ga het missen, jullie fijne verhalen en foto's. Ik veronderstel dat ons Myriam op donderdag 6 juni 2019 ons een ganse dag op leuke verhalen en anecdotes gaat trakteren. Genieten jullie nog maar super van die laatste kilometers . IN BOCCA AL LUPO

Julienne 2018-10-24 19:34:24

Zoals het verhaspelde spreekwoord zegt: "De laatste lootjes leveren ook prijzen op..." Hoop dat jullie ook van de laatste kilometers en daarna genieten. Ik iig wel van de leuke verhalen en foto's... Veel plezier!

Bob 2018-10-24 20:44:12

Intussen alweer 50 km verder zeker? Het is niet bij te houden door werkende mensen; En maar smullen onderweg en lachen en door bebloemd struweel lopen (hoe vind je dat oude woord, past toch bij de Via Cassia?) Succes bij die laatste etappes. Minder mooi in de voorsteden bij het naderen van Rome, of hebben de Italianen ook die rommelige buurten pittoresk weten te maken…? Wij tellen af… Lieve groeten.

Leo en Chris 2018-10-24 21:13:12

Wat is Terlanen toch een vroom dorpje binnen100 km 2parochianen in Rome(Myriam en Guido) en twee op100km van Compostella met Transplantoux ( Georges en Brigitte ) Pracht prestaties proficiat.Vergeet geen kaarsje te branden voor al onze parochianen.grtjes en tot later.

Jose en lieve 2018-10-24 21:14:34

Succes bij die laatste etappes, Ik ga wel van de geweldige verhalen en mooie foto's missen Have Fun!