Benevento - 9 september

Italië, Benevento

Vandaag wordt noodgedwongen een rustdag door het gebrek aan overnachting. We namen de trein naar Benevento, de hoofdstad van de gelijknamige provincie en de enige echte stad die we tegenkomen tussen Rome en Bari. Een echte stad is het, waar autobussen rijden, waar brede autovrije winkelstraten zijn met winkels van gekende merken. Het is tevens een belangrijke historische stad, hier komen de Via Appia en de Via Trajana samen. Er staat ook een grote poort ter ere van die Romeinse keizer. In de stad is er een groot Romeins theater dat blijkbaar plaats biedt aan 20000 toeschouwers. Indrukwekkend is ook de kathedraal, de oude werd vernield in 1943 en werd heropgebouwd in de jaren 60 in een moderne stijl die ondanks de kleine ramen heel veel licht geeft. We kregen in de sacristie een stempel en de bijhorende wensen.

We hadden wat problemen om overnachting te vinden, de volgende etappes gaan namelijk over de Apennijnen en bieden weinig slaapplaats. We willen 2 lange etappes opdelen in 3 kortere zodat we niet in problemen komen bij een inzinking. De man van de toeristische dienst geeft dat allemaal voor ons geregeld.

Vanaf 18 uur wordt er in de hoofdstraat geflaneerd en aperitief gedronken, we hebben ons erbij aangesloten en hadden daarna geen zin meer op nog meer eten. Vandaag vroeg naar bed want we willen morgen voor 7 uur op pad.

Fijne tocht, de komende dagen.

Guido 2023-09-10 10:02:08

Mooie beelden van behoorlijk bewaard Romeins erfgoed, Trajanus, een plichtbewuste Keizer waard. Leuk ook die dreigende bronzen honden, geweten het dus, dat hun honden bezoekers onvriendelijk zijn… Wij genieten van een uitzonderlijk tropische nazomer, jullie gaan de koele (?) Apennijnen in. Succes