Doorheen de Champagnestreek

Frankrijk, Châlons-en-Champagne

Vanuit Reims zijn we langs de grote champagnehuizen twee dagen geleden terug vertrokken. De tocht ging vooral door een vlak landschap langs de vele kanalen tussen Marne en Aisne. Er ligt maar één berg, la montagne de Reims. Nu ja, hij is maar 200 meter hoog. Wat me verwonderde is dat je in de champagnestreek zo weinig wijngaarden vindt, op de kaart zijn het allemaal verspreide, kleine stukjes. Op de berg was het een en al wijngaard met op de verschillende percelen de naam van de eigenaar, bekende en minder bekende. Een van de dorpjes op de berg is Mailly-Champagne en daar hadden we onze slaapplek. Het viel op dat er in elke straat wel een of andere, mij totaal onbekende champagneproducent woonde. Onze gastvrouw had haar eigen wijngaard ( on dit vignes, monsieur, pas champs) en champagnemerk en het welkom was niet met het gewone biertje, maar met een glas eigen champagne. Langs de verschillende kanalen van de Marne ging het verder naar Condé-sur-Marne en
Chalons-en-Champagne (mooie namen toch). Het is een mooie streek waar je rustig kan fietsen,wandelen, varen, fietsen. Tot zover het promopraatje.

In de gite van gisteren was er een Italiaanse wandelaar die pas vertrokken was vanuit Reims en verder dezelfde richting stapt tot Besancon. Hij sprak alleen Italiaans, maar dank zij de cursussen van Bibi en Google translate was het een aangename avond ( en hebben we wat afgelachen met alle misverstanden). Hij woont niet ver van een etappeplaats en hebben er dus een adres bij. Ik vroeg aan de eigenaar van de gite, die landbouwer is of hij niet veel schade had van de droogte, maar volgens hem viel het mee, c’est la vie. Het heeft hier nog niet veel geregend de voorbije dagen, enkele buitjes in Reims, de volgende nacht misschien ook.

Ons stapritme staat terug op punt. Het duurt altijd een paar dagen om een gezamenlijk ritme te vinden. Myriam vertrekt bvb als een gazelle terwijl mijn diesel nog aan het opwarmen is. Later op de dag blijft de diesel rustig doorgaan terwijl... Verder moet je de juiste afspraken maken over rustpauzes, wat te eten tussendoor, enz.

Voor de eerste pauze maken we meestal gebruik van een geschooide sandwich van het ontbijt die na een paar uur stappen lekker opgeschud, samengedrukt en opgewarmd is. Het doet me denken aan de sandwich van 'de steenkapper' één van de boeken van Meir Shalev: hij beschrijft in een paar bladzijden hoe hij die gereedmaakt met tomaat en wat olieconcern allerlei kruiden en wat pepers. Dan wordt die verpakt, op zijn stoel gelegd, een plankje erover en hij gaat er op zitten bij het beeldhouwen en tegen de middag is hij juist goed.

Morgen stappen we verder, de champagnestreek uit, naar de Aude ,een streek met weinig voorzieningen.

Bedankt nog eens voor de vele reacties en goede raad.

Guido en Myriam

Hi Guido, je was altijd al een geboren verteller en we volgen hier op OA ..oops...Ekinops, allemaal je treffende en aanmoedigende reisverhalen. (Maar twas wel Manuel ipv Miguel in Fawlty Towers..... =-1 ). Elke post wordt, nog nat van de inkt en nog voor het krieken van de dag op het prikbord in de cafetaria gespietst, tot plezier van al je (ex-) collega’s. Verwijlend bij een vluchtige koffie droomt daarna iedereen (hoop ik toch) van een avontuurlijke en uitdagende tocht naar zonnige oorden. De - voor ons virtuele -ongemakken van een max 17kg/2 rugzak met inhoud nemen we er dan maar bij. We hopen allemaal dat dit zonnige weertje je nog een paar maanden mag begeleiden, en als je toch de Route des Grandes Alpes in de winter moet passeren - waar enkele hongerige wolven nu al zijn gesignaliseerd, wachtend op een een sappig Vlaams verhaaltje - reken dan op de vrome attenties van je heentocht....die moeten toch ooit ergens renderen, believe (it) or not. Groetjes en nog veel stap~ en post~plezier, jammer genoeg ga ik je binnenkort met enkele weken missen in de Reims/Argonne omgeving, maar ik zal zeker de buurt uitvragen over de mysterieuze reizigers van enkele weken geleden. En ik kijk ook vooral uit naar de legendes die de lokale inwoners nog minstens enkele eeuwen gaan doorgeven aan hun (overgrootachter)kleinkinderen en andere toevallige passanten, over de onvermoeibare pelgrims die hun queeste met stoere blik en vaste tred vervolgden in het memorabele jaar van de groote hitte. Groetjes en uitkijkend naar je volgend verslag....

Krad 2018-08-12 20:46:47

Eindelijk nu op de eeuwenoude Via Francigena (VF)… dacht ik ? op een drafje ?...nee , want "Qui va piano , va lontano"

Roger 2018-08-12 23:09:40

De reisverhalen worden alsmaar mooier, de foto's evenzeer.Al gedacht aan een nieuwe versie van Bertus Aafjes' -denk ik toch- 'Een voetreis naar Rome '? Met alle waardering voor de kwaliteiten van de heden ten dage zo verguisde diesel, zijn wij toch niet blind voor de elegantie van de gazelle… Lieve groeten van ons

Leo en Chris 2018-08-13 09:55:52

Dag Myriam en Guido, Ik heb jullie 5 laatste posts gelezen op ons vakantieadres. Aangename lektuur omdat we zo 'virtueel' met jullie kunnen meewandelen op deze memorabele tocht. De verhalen zijn volledig in de trant van onze vroegere 'middaggesprekken' die gemist worden maar hierdoor een aangenaam verlengstuk krijgen. Goede moed, wat waarschijnlijk niet ontbreekt, en een blijvende goede fysiek! Johan PS ik vraag me af of het Neymar toneeltje effect gehad heeft of kreeg je toch een gele kaart van Myriam?