Na Hannibal en Napoleon ......

Italië, Etroubles

De beklimming op en over de pas van de Grand Saint Bernard was prachtig met een hoog Heidi of is het eerder een Sebastiaan en Belle gehalte. We bivakkeerden halfweg de klim in een chalet van Bivouac de Napoléon om het helemaal in stijl te houden. Volgens de hoteluitbaatster was de rest van de klim gentillement, ik vond het eerder 5 uur zwoegen terwijl de marmotten je constant uitlachen met hun schril gefluit, intussen zonnebadend op een rots. Af en toe stond er een stier op het pad en keek je aan met een air van “ this is my way”.

Op de top van de col staat al sinds 1045 een klooster waar winter en zomer pelgrims, reizigers, verdwaalden opgevangen worden. De pas is maar 5 maanden per jaar open, de rest van het jaar moet het per ski gebeuren. Verleden jaar viel er zo’n 14 meter sneeuw. Het klooster is ook bekend voor zijn gelijknamige honden, grote, dikke, aaibare honden. De pas is een toegang naar Italië en er is nogal wat bekend volk langsgekomen ( zie foto) zoals Hannibal , nogal wat Romeinen, Napoleon en wij. De paters op de top hebben een goede PR machine, aan het klooster hangt buiten de opvang nog een hotel, een souvenierwinkel , een museum en een hondenkennel vast. Het draait voor een groot deel op vrijwilligers. Gisteren hadden we nog een lang gesprek met een Belg uit Bertrix die hier komt meehelpen

Van hieruit vertrekken nogal wat nieuwe pelgrims. Tot hiertoe kwamen we regelmatig een vast groepje tegen van een Duitser die Frans tegen ons wou praten, een paar Fransen die alleen Frans praten en een jonge eenzaat waartegen we eerst in het Frans praatten, daarna in het Engels , maar uiteindelijk een Nederlander bleek te zijn. Maar die zijn voor een tijdje uit het zicht of terug naar huis. Nu hebben we contact met een paar vrouwen uit Wisconsin die meegaan tot Lucca, een grotere groep stapt maar voor een week deze richting uit, ik hoop dat het geen problemen van logies oplevert.

Het afdalen in de Aosta vallei is even mooi en de huizen tonen nog Zwitsers aan. We zitten in een tweetalige streek waar ooit Napoleon nog regeerde. De ouderen kennen nog wat Frans, wat makkelijk is om nog wat Italiaanse uitdrukkingen te leren. Myriam heeft gisteren een hotel gereserveerd in het Italiaans en we hebben vandaag toch een bed en eten. De prijzen zijn terug op het normale niveau voor koffie en bier.

Nog wat antwoorden op vragen die gesteld werden in de reacties ( we kunnen daar niet rechtstreeks op antwoorden):
  • het vork in zee is het uithangbord voor het museum van de voeding
  • Wij zijn inderdaad het koppel uit Overijse dat jullie vorig jaar in Brussel gesproken hebben

Groetjes en tot later
Guido en Myriam

Ik volg jullie al heel lang maar voor zoveel doorzettingsvermogen heb ik geen woorden wel grenzeloze bewondering. Heerlijk lezen en zo toch een beetje meereizen gtjs van oudere bewoners uit Overijse. We zitten weer in de Gard .

Clara.ceyssens@gmail.com 2018-09-10 21:12:22

Wat leuk om door jullie mooie verhalen mee te mogen op een reis door Europa... Veel succes, plezier en geluk gewenst bij wat er nog op jullie pad ligt...

Bob 2018-09-10 21:59:22

Bourg-St-Pierre : het verhaal gaat dat de inwoners van dit dorp Napoleon hielpen met het over de pas brengen van kanonnen , die bij wijze van camouflage in boomstammen waren verpakt..... Het is blijkbaar een oud trucje : In Troje werkten ze zich de stad binnen met een paard. En in Antwerpen krijgen ze nu al heel lang cocaïne via bananendozen. Niets nieuws onder de zon …. Ik zoek tevergeefs op de foto met de honden naar het vaatje met brandewijn om de nek van de honden...….het blijkt dat dit nooit het geval geweest is en gewoon ontsproten is uit het penseel van een jong schilder. Maar het beeld is nochtans generaties lang levend gebleven. Weer zo een voorbeeld van fake news "avant la lettre". Op de foto met het lijstje van "passants célèbres" hebben ze begrijpelijkerwijze Hitler weggelaten. Was niet goed voor hun PR , natuurlijk.

Roger 2018-09-10 22:33:33

Myriam en Guido Geen onrustwekkend nieuws vanuit de Alpen over hoogteziekte en andere kwaaltjes. Dikke proficiat. Italië. Geniet van de laatste ...kilometers. Neem jullie tijd voor cultuur, de taal, de gastronomie en al de lekkere wijntjes. Groeten.

Patrick Van Hemelrijck 2018-09-11 06:48:24

Succes verder! Prachtig koppel! Myriam, laat hier en daar maar een kaarsje branden he... Groetjes, momenteel vanuit Praag!

Clemence 2018-09-11 08:28:53

Voor mij is jullie reisblog als een doos vol lekkere chocolaatjes, ik geniet van elk stukje en verlang al stiekem naar het volgende! Bedankt... Vele lieve groeten van ons allemaal!

Lin 2018-09-11 12:18:13

Bravo, jullie haalden de historische top! Jezus wat al bergen, geef mij maar de zachte Ardennen, of desnoods de platte kempen… Mooi is het landschap wel, en Myriam in haar vensterraam, jammer van de bloemen die het zicht beletten op de bijpassende drindel. Italië, Rome, kijk uit hier komen de Kelten weer…! groetjes

Leo en Chris 2018-09-11 15:33:54

Heel erg bedankt voor dit prachtige reisverslag en hopelijk geen troubles in Etroubles ... Echt bewonderenswaardig wat jullie presteren !

Hilde bamps 2018-09-12 18:50:32

Eindelijk mij ook wat bezig gehouden met naar jullie blog te kijken en te lezen.Mamamamamia… wat hebben jullie al wat beleefd zeg! Ongelooflijk dat jullie al zo ver gestapt hebben!!! Dikke proficiat! Dat is andere koek dan in Terlanen of Tombeek stappen . Ik duim dat alles verder naar wens mag verlopen en vergeet niet te genieten van die prachtige natuur. Leuk dat wij kunnen meegenieten van die prachtige beelden.