FORMIA/MINTURNO

Italië, Minturno

Deze morgen een typisch Italiaans ontbijt gekregen: cappuccino, croissant , yoghurt en zelfgebakken cake van de mama.

Het was een prachtige wandeling met constant stijgen en dalen tussen de bergen met ondermeer de Monte Dragone, met vergezichten die doen denken aan Toscane, maar zonder de strade bianchi, eerder asfalt en rommel. Maar het was mooi, met altijd de zee op de achtergrond. We kwamen uit bij het schiereiland van Gaeta, dat reeds in de Romeinse tijd een vakantie bestemming was voor consuls en senatoren. Vergilius en Dante hebben er een band mee. Het is nu een sjieke badstad met bars en privé stranden, met een corniche langs de kust, met parken en banken en fonteintjes. Knokke, maar beter. Na de jachthaven komt de vissershaven en daarna de droogdokken en de corniche wordt een trottoir waar je moet oppassen voor de vergeten of gestolen riooldeksels.

Iets verder komt de kustplaats Formia met wat meer populaire stranden, maar het is wel frustrerend wandelen langs zonnende badgasten en zelf bepakt zijn met een dikke rugzak. Het doet me denken aan een tocht die we deden langs de kusten van Cornwall en op een naaktstrand terecht kwamen, waar wij de bezienswaardigheid waren.

De volgende tocht gaat een ganse dag verder langs de kust zonder veel bezienswaardigheden. We hebben daarom de trein genomen en zijn doorgespoord naar het volgende stadje Minturno. Ik kan niets fout zeggen over mijn ervaring met de Italiaanse spoorwegen: mooie treinen, stipt, goedkoop!

In Minturno gaan we deze avond de historische stad bezoeken, wat eten en vroeg naar bed.

Amaai, adembenemend mooi

Guido 2023-09-03 07:23:53

grappig:dat appartement aangebouwd tegen en middeleeuwse toren, mooie recyclage…