Faicchio - 7 september

Italië, Massa

Vandaag een dag zonder veel geschiedenis, het eerste stuk ging verder door de vallei waar het landschap wel wat groener wordt en er wat plantages en velden opduiken. Overal zie je irrigatie kanaaltjes die wel niet zo uitgebreid zijn als in de rijstvelden van de Po vlakte. Er waren wat dorpjes, eerder wat kleine gehuchtjes zonder veel leven. De enige bar die we tegenkwamen was op verlof. Er waren wel een paar publieke wasplaatsen waar het koele water zomaar uit de wand stroomde. Volgens iemand die er de was deed is het drinkbaar en we hebben er van genoten.

Het tweede deel van de tocht ging tegen de bergwand naar omhoog en gaf prachtige beelden over de vallei.

Historisch is er wel wat te zien, maar niet zo imponerend. Er wordt wel nogal verwezen naar de tijd dat de Normandiërs hier heersten ( elfde eeuw). Bij het eindpunt was het nog 2 km wandelen tot ons appartement waar we het moeten doen met wat we meesleurden. We hebben dus eerst in het dorpje Faicchio een uitgebreid aperitief genomen. De appartementen waar we de laatste dagen in logeren zijn om ter mooist, met regendouche en ingerichte keukens. Misschien levert de Via Francigena een nieuw perspectief voor de vele leegstaande huizen.

Misschien niet zo imponerend maar alleszins erg mooi, het straalt ook een rust en stilte uit... geniet ervan!