Haute-Saône

Frankrijk, Dampierre-sur-Salon

Hoe ver kan men een mens drijven dat je in het gemeentehuis gaat vragen waar er een café is. Dat overkwam ons verleden dinsdag. Het was een lange tocht door de Haute Marne rond een stuwmeer dat het Kanaal Marne-Saône verbindt en door een aantal dorpen. Het einddoel was een B&B in een lang uitgerekt dorp (Chalindrey) waar je eerst langs de traditionele Rue de la République moet, via Place Verdun naar Rue Diderot en Rue Carnot. Nergens was er iets open, verlof of bankroet. Enfin, er was volgens de gemeenteambtenaar een bar om de hoek. De B&B deelden we met een Zwitserse toeriste die begon te praten over haar leven toen we binnenkwamen en waar je alleen wat kon tussengooien zoals “Mon Dieu” of “pas vrai”. Aangezien het enige restaurant dicht was wegens verlof ( ga nooit op verlof in Frankrijk in augustus) was het dus een slaatje in de keuken met de tv op France2 en Zwitserse commentaar die ‘s morgens verder ging. De huisbaas werkt ‘s nachts en wou ons zo vlug mogelijk op pad ( le chemin est long). We stonden dus buiten met nauwelijks geknoopte veters en wat we later beseften zonder ons middageten dat nog in de frigo lag.

Woensdag was een lange tocht die alleen mogelijk was, door via departementale wegen te gaan. Het verkeer is er niet erg druk, maar de wegen staan bol en het beste pad is juist in het midden van de weg, wat enig risico inhoudt met de altijd gehaaste Fransen. Het was daarbij smoorheet, maar het lukte. We zitten nu in de Haute Saône. Champlitte is mooi met veel historische gebouwen. De gemeente bezorgde ons onderkomen in een gîte de groupes waar wij de enige groep waren, een pracht van een onderkomen. Het is hier de tijd van de ‘girolles’, je eet dus alles met ‘girolles’ ,het was lekker, op het terras met zicht op het chateau.

Vandaag een korte tocht, wat nooit een voordeel is en is met daarbij wat onweer in de lucht ,we zitten gelogeerd in het plaatselijke kamp kwadraat. Van hieruit trekken we in een paar dagen naar Besancon waar we een rustdag nemen. Tijd om de rugzak eens leeg te maken en overtollige prutsen weg te gooien, de was te doen en te kijken waar we verderop logeren.

Wat je hier veel ziet zijn zwaluwen, bij ons zie je die nog amper. Je ziet ze vooral rond de vele oude gebouwen die je hier tegenkomt. Een vrouw die de kerk kwam opendoen vertelde dat ze voor de ingang kippengaas moeten plaatsen en dan nog geraken ze binnen. We zaten aan een brug over de Salon (rivier)te rusten en genoten van het spel van de zwaluwen die onder de brug doordoken om wat insecten van het water te pikken.

We zijn met 4 pelgrims die ongeveer in hetzelfde tempo verdergaan. Soms ontmoeten we elkaar onderweg, soms in een gîte, soms dagen niet. Samenstappen doen we niet, daarvoor zijn wandelaars teveel eenzaten. Myriam en ik weten door de jarenlange stapervaring wie we wanneer even met rust moeten laten.
Maar ‘s avonds eten we meestal samen en
Is het gezellig bijpraten.
Ik wil nog eens iedereen bedanken voor de interesse, de collega’s van Oneaccess, de vrienden, de kennissen, VF in België, toevallige passanten.

Aan GROS, Fairtrade en wereldwinkel het allerbeste voor de druivenfeesten.

Groetjes, Guido en Myriam

Hoe herkenbaar is dit prachtig reisverslag doorspekt met de ons gekende cynische humor. En met het gevoel dat jullie het daar naar jullie zin hebben. Geniet van Besancon. In Overijse stijgt de druivenfeestkoorts met de dag tesamen met het dagelijks bericht dat er bij de verkiezingen een volgende nieuwe lijst bijkomt.Tot binnenkort

Guido & Rita 2018-08-23 17:47:55

Myriam en Guido Super reisverhalen doorspekt met cultuur, natuur, stilte, ontmoetingen… Bedankt voor die verslagen en leuk te horen dat jullie het fantastisch doen. Wij, een 25-KVLV dames, proberen zondag wat ambiance te brengen in de stoet. We klinken op 60j KVLV maar in alle stilte ook op jullie Marijke

Marijke en Bert 2018-08-23 18:47:44

Volgend WE ongeveer 1 maand onderweg . Of ongeveer 1/3 van het parcours afgelegd, dacht ik ( ?). Jullie doen het voorbeeldig , als doorwinterde pelgrims. Als jullie zo verder gaan wordt het volgende keer een tocht naar Jeruzalem...

Roger 2018-08-23 18:50:50

Nieuw lijkt de intense aandacht voor natuur, voor zwaluw en insecten, waarbij zowaar een poes wordt opgevrijd… Een schitterende toren naast een krot van een kerkje, een mooie rococo(?) kapel, maar dat is toch niet de kathedraal van Langres ? Wij voelen mee met jullie besef de lunch te hebben achtergelaten en vrezen met jullie voor het dreigende onweer… Kortom, wij volgen met volle aandacht en voortdurend gekruiste vingers…Lieve groeten.

Leo en Chris 2018-08-23 21:28:37

Eindelijk vond ik wat tijd om jullie te volgen! Allereerst Hip hip hoera voor de al gestapte kilometers. CHAPEAU! Het is een absoluut festijn om jullie verslag te lezen en van la belle France te genieten dank zij jullie prachtige fotoos. THANKS Ik zit hier te giechelen en ook al eens luidop te lachen met die smakelijke commentaren. Zo zou het echte leven moeten zijn. Vanalles meemaken, goed en kwaad.....zonder ruzie want daar las ik nog niks over! BRAVO 4 augustus zag ik dat de vlaggen wapperden voor jullie. Ik denk in Rocroy? Myriam, Je bent op stap naar een fantastische stad met ne knappe gast. ENJOY! Guido, goe zorgen voor ons Myriam hé. Veel liefs en ik denk....ge zijt er bijna. Agnès👍