Alpiarça dag 2

Portugal, Alpiarça

Ondanks het hanengekraai hebben we heerlijk geslapen! Aangezien de patroon van mijn Sodastream leeg is en patroon nummer 2 ook al aardig op weg is, zijn we vanmorgen op de fiets gestapt, ondanks de hitte van bijna 40 graden. Er is een bepaalde winkelketen waar ze die dingen verkopen, dus zijn we 10 km over berg en dal gefietst, om er vervolgens achter te komen, dat ze bij dit filiaal niet verkrijgbaar zijn 😤. Jammer joh, maar patroon 2 leeft nog, dus ik kan nog steeds bubbelwater maken. Nou ja, hebben we onze beweging ook weer gehad, maar 20 km in deze hitte ga ik verder niemand aanraden🥵. Na terugkomst zagen we miertjes lopen en hebben we dus ongeveer de hele camper leeggehaald en gespoten en nu maar hopen dat we ze hebben uitgeroeid. Was echt prima weer voor zo'n klusje! Daarna vonden we het tijd om een plons in het zwembad te nemen om even af te koelen. Volgens mij hoorde is gesis toen ik er in sprong.
Helaas hebben we verder veel binnen gezeten, want we worden stapelgek van de hordes vliegen die alleen maar in je gezicht of op je armen en benen willen zitten en die je er echt af moet slaan. Dus morgen gaan we weer op zoek naar een camping/plaats aan de kust, want daar hebben we er geen last van gehad. Nog wel leuk om te vermelden dat we bij kurkeiken staan die ze 1x per 10 jaar 'schillen'. Dat gebeurt met speciale bijlen door boeren die dat al jaren doen. In het 'wild' worden de bomen voorzien van een cijfer wat het laatste cijfer is van het jaartal waarin ze zijn geschild. De schors groeit van binnenuit weer aan, waardoor het cijfer buitenop zichtbaar blijft en de schors wordt na iedere keer schillen steeds gladder. Een boom kan wel tot 25x geschild worden en dat betekent dat deze bomen echt honderden jaren oud kunnen worden. Leuk om te weten!

Wat een mooie foto van de kurkeik

Francy 2020-07-25 23:45:25

En ze maken echt leuke gebruiksvoorwerpen van de schors,of gewoon kurken.