Cliffs of Moher

Ierland, County Clare

Vanmorgen waren we al bijtijds wakker na een heerlijke nacht. Na het ontbijt naar de Cliffs of Moher vertrokken, waar we op de parkeerplaats onze camper makkelijk kwijt konden, aangezien we er al vroeg bij waren. Ik schrok wel heel erg van de grootte van de parkeerplaats en het aantal parkeerhulpen. Maar de klippen zijn onwaarschijnlijk mooi. Dit is zo'n prachtig natuurverschijnsel, ik heb mijn ogen uitgekeken. Het is wel waanzinnig hoog, hoogste punt is iets meer dan 200 meter, dus het is wel echt klimmen geblazen over hobbelige paadjes, maar zeker de moeite waard. Voor mij wel heel erg griezelig op een aantal punten, omdat de weggetjes vlak langs de kant lopen en er geen houvast is. Dan sta ik al te wankelen van angst voordat ik een stap heb gezet. En als ik dan Harry zo op de kant zie zitten of staan, dan heb ik het niet meer😫🥴. Maar het is zo mooi dat je toch wel doorzet! We waren helemaal voorbereid om hier te overnachten, maar ik vond het helemaal niks. Het leek de Mount Everest wel. Bakken met bussen en de parking helemaal vol met honderden auto's, wat een verschrikkelijk commercieel gedoe, dat doet echt veel af aan de schoonheid van de plaats. Dus na een paar uur klauteren zijn we weggereden naar Doolin, een paar kilometer verderop en staan we op een grote, maar mooie camping. Na een kopje koffie hebben we de fietsen genomen om het dorp in te gaan en onszelf te trakteren op een lekker duits biertje (haha, daar zit je dan in Ierland voor). De dag konden we afsluiten met een prachtige regenboog, ook dat blijf ik een fantastisch natuurverschijnsel vinden. We gaan morgen kijken hoe het weer is en als het mooi is gaan we met de boot een trip maken naar de klippen, mooi om het ook vanaf het water te zien en daarna gaan we verder naar Galway. Als het weer slecht is gaan we daar 's morgens al heen. Leuk dus weer om te zien wat we morgen gaan doen.

Wow, da's wel indrukwekkend die klippen! Maar wat een gekte met al die bussen. Vanaf het water is het ook tof, zo heb ik de klippen van Innish Puffin gezien toen we er gingen duiken :-) Wij zaten een stukje westelijk van Galway, in Connemara en Innish Puffin was wel een heel eind varen de Atlantische Oceaan op. De andere dagen doken we daar op een kwartiertje varen ofzo vandaan. Veel plezier verder!