Hanoi 》Halong Bay 》Hanoi

Vietnam, Gia Lộc District

Inmiddels zitten wij in de bus op de terugweg van Halong Bay naar Hanoi. Internet was een drama daar, voor ons niet erg maar daardoor dus geen blog gisteren. Maar eerst terug naar eergisteren, waar het blog is gestopt, bij de treinstraat. Na de hele ochtend te hebben gewandeld door de oude stad kwamen wij aan bij de treinstraat. Bleek dat het nog wel 3 uur kon duren voordat de trein kwam dus wandelden wij rustig verder. Naar het Ho Chi Minh mausoleum, waar naar het schijnt Ho Chi Minh ligt opgebaard. Je weet het alleen niet zeker, want je mag het gebouw niet in, dat wordt bewaakt, dus je loopt eigenlijk op een terrein met gebouwen waarvan er in 1 dus de voormalig president van Noord Vietnam ligt, hoewel, het verhaal gaat dat hij in winter wordt opgehaald om zijn jaarlijkse 'opknapbeurt' te krijgen, dus wie weet is het gebouw wel leeg waar wij naar staan te kijken😀
Op de terugweg een kop koffie gedronken in een van de hippe tentjes die er zijn. Ze doen erg hun best om er wat van te maken en koffie keuzes genoeg. Langzaam aan weer richting de treinstraat, waar je ook kijkt men is op straat met eten bezig, het snijden van groente en zelfs rauw vlees, de lokalen nemen gretig aftrek van de eettentjes. Ons oog valt op wel erg grote stukken vlees op de bbq en ja hoor de mythe wordt bewaarheid. Er liggen nl diverse honden op het vuur, natuurlijk helemaal gestript maar wij herkennen het wel degelijk als zodanig. De juffrouw is ook niet blij met ons want wij hebben het gefilmd. En ook hier staan de mannen in de rij, aan de ene kant ongelooflijk dat je dat kunt eten maar aan de andere kant, wij eten ook kip, varken, koe etc. Het is maar wat je gewend bent blijkbaar. Aangekomen bij de treinstraat is het al behoorlijk druk. Helaas mogen we dit keer niet bij de tentjes langs het spoor gaan zitten dat maakt de ervaring nog leuker. De verkopers vd plekjes naast het spoor balen ook maar ja de politie is aan het controleren en dan houdt het op. Het wordt drukker en drukker en wij geven ons plekje niet op wat ze ook tegen ons roepen. Als dit..als dat..als zus...als zo allemaal meezit dan hebben we een top plek voor de foto's en film. Na 30 minuten wordt het onrustig om ons heen, de afzettingen worden naar voren gehaald en het verkeer komt stil te liggen, de trein komt eraan!! De mensen menigte wordt naar achteren geduwd maar wij laten ons niet wegzetten, nu zet je mij ook niet zo makkelijk aan de kant🤣 zijn die kilo's toch nog ergens goed voor. De spanning stijgt, de strategie wordt nog 1 keer doorgenomen...Iloon jij filmt met je camera hoog dan kan ik er onderdoor met mijn fotocamera...de trein komt eraan...we kunnen hem horen...maar dan wel vanuit tegenover gestelde richting dus weg al ons voordeel🤣🤣 maar het blijft een super leuk gezicht. We proberen het vd week gewoon nog een keer maar dan op een andere plek waar hopelijk minder gecontroleerd wordt. We gaan terug naar het hotel om een weekendtas in te pakken en om de hoek zit een leuk tentje voor het avondeten. Heerlijk gegeten voor wel 20 euro met z'n 2😀
We worden de volgende ochtend om half 8 opgehaald met de bus om naar Halong Bay te gaan. Het is een rit van 2.5 a 3 uur inclusief koffiestop. Halong Bay, voor diegene die het niet kennen is een decor van rotsen die hoog uit de zee rijzen, miljoenen jaren oud zijn en een prachtig gezicht om te zien. Menig film bevat scènes gemaakt in deze omgeving. Je kunt er op cruiseboten een dagtrip maken of overnachten. Wij hebben voor het laatste gekozen, wakker worden met zo een uitzicht, wie wil dat nou niet. Even de drukke stad Hanoi achter ons laten en genieten vd rust vd natuur. Alles verloopt voorspoedig en aangekomen bij de haven stappen wij over op een kleine boot die ons naar de grote boot brengt. De crew staat ons al op te wachten en via een soort 'laad klep' stappen wij aan boord. Bagage naar de kamer gebracht, kunnen niet wachten om hier morgenochtend wakker te worden, boven op het middel dek staat een welkomstdrankje en de lunch al klaar. Alles is perfect geregeld. Na de lunch maken we in kleine groepjes een tocht in een bamboeboot naar de grotten. Ook dit is weer prachtig.om te zien. En natuurlijk moet je de andere 20 bootjes even vergeten haha maar wanneer je daar doorheen kunt kijken, letterlijk én figuurlijk dan zijn wij wel op een hele bijzondere plek op aarde nu. Terug in de kamer gaan wij ons opfrissen voor het diner. Langs het schip varen kleine bootjes met lokalen die je allerlei eten en drinken proberen te verkopen. Mocht je iets kopen dan hebben ze een enorm lange stok met visnet eraan en hengelen zij letterlijk de spullen naar boven. Ik heb het gefilmd en het staat op mijn insta, want hier kun je geen filmpjes plaatsen helaas. Plots klinkt er behoorlijk hard een speaker in de kamer met de aankondiging dat het diner gaat beginnen. Wtf..een speaker in je kamer...De planning van de activiteiten is al regelmatig doorgenomen en hopelijk gaan ze niet bij elke activiteit de vooraankondiging doen, morgenochtend om 6 uur begint nl de eerste activiteit waar wij uiteraard NIET aan meedoen maar hopelijk ook niet doormiddel vd speaker aan worden herinnerd😀
De grote groep Indiërs waar wij eerst een beetje lichtelijk geïrriteerd van raakte, want man man man wat zijn dat een moeimakers met hun bagage, overal de 1e willen zijn, luidruchtig, dwingend en eindeloze vragen stellen aan de crew, blijken zij wel gangmakers te zijn na het diner, want uiteindelijk hebben we staan dansen met ze op Indiase muziek.
Jahoor...om 6 uur sochtends galmt de speaker door de kamer dat de 'Tai Chi', soort ochtend gymnastiek, op het bovendek begint en als je denkt dat was het, nou vergeet het maar, het hele schema tot aan de terug keer in Hanoi volgt door de speaker. 🙈🙈
We zijn dus lekker op tijd wakker haha, maar 1 voordeel heeft het wel, wij gooien de gordijnen open en genieten van het prachtige uitzicht! Na het ontbijt checken wij uit en begint dus onze terugreis. Inmiddels rijden we net de stad weer in en zijn wij bijna bij ons hotel, dus de mama's kunnen weer gerust adem halen. We zijn veilig terug bij het hotel 😀

Tot morgen💕

Wat e gave dingen jullie weer gedaan! Kost ook bijna allemaal niks daar he!? Net de hond uit gelaten….moet steeds aan jullie verhaal denken…,😔😬🐶 Genietse daar….xxx Lin

Linda 2024-02-28 08:49:08

Hele leuke verhalen. Je ziet het voor je 👍

Marja 2024-02-28 08:51:17

Heerlijk verhaal weer prachtig om te lezen wat een avontuur weer is wel een belevenis xx

Mamma. 2024-02-28 09:20:24

Ik zie het allemaal weer helemaal voor me. Jouw verhalen erbij zijn enig.

Rita 2024-02-28 10:02:44

Nou wat is het weer heel bijzonder deze reis SUPER, geniet lekker samen

Marian 2024-02-28 12:02:58

Het is idd.een.andre wereld waar jullie zijn.Gewedig om.te lezen.Ik geniet ervan.xxx

Tonia 2024-02-28 13:53:55

Ohhhhhh wat naar die honden aan de pen bŕrrrrrrr Ik moet er niet aandenken die bootjes zijn leuk en over de trein maar niet te spreken ZOLeuk😘😘😘

Yvonne 2024-02-28 17:46:49

Wat een belevenis allemaal, heerlijk om jullie mooie verhalen te lezen