We are back!

China, Hongkong (eiland)

We are back! Wel wat reisjes tussendoor gedaan maar geen blog bijgehouden dus de hoogste tijd!😀
Dit keer zijn wij met z'n 2 op pad. 3 weken lang en we beginnen in Hongkong. De voorbereiding/ voorpret is al leuk. Eerst eens besluiten welke kant wij op willen. Azië is sowieso de keuze.
Noord Thailand was het idee en dan door Laos kruizen om in Vietnam te eindigen, maar Sri-Lanka leek mij ook wel wat. Keuzes keuzes... een luxe probleem. Noord Thailand viel af vanwege het Smokey seizoen daar. Vanwege de hitte en de bergachtige omgeving is er veel smog plus dat de boeren hun rijstvelden verbranden om de grond weer klaar te maken voor het nieuwe zaai seizoen. Alles waar je dan voor komt kun je vanwege de rook niet zien, dus viel Thailand af. Dan ook geen Laos want dat was puur om over te steken naar Vietnam. Sri-Lanka wil Ilona liever niet vanwege de indiaase roots, India heeft toendertijd niet veel punten gescoord bij haar haha. Dan heb ik wel een idee, in Noord Vietnam een motor kopen, voor een paar honderd dollar heb je er één en dan met de rugzak een maand door Vietnam reizen en aan het eind de motor weer verkopen. Maar het werd anders, Ilona wilde beginnen met 3 weken ivm eventuele heimwee en dan zeggen ze dat ik een plakplaat ben haha. Een motor kopen, ja en wat wanneer deze stuk gaat onderweg, allemaal praktische vragen waar ik geen overtuigend antwoord op heb om haar over te halen. Dus de luxe poezen gaan 'gewoon ' met de koffers 3 weken op pad. Wij kozen voor Hongkong, beide nog nooit geweest en vandaar uit is het niet heel ver meer naar Hanoi in Vietnam. 2dgn Hongkong, Hanoi(Vietnam) 2 dagen dan op een rivierboot overnachten, scooter ophalen en naar de bergen Mai Chau, de natuur in en natuurlijk zoveel mogelijk inheemse volkeren fotograferen, eindigen weer met 2 dagen Hanoi en vliegen dan naar Hoi An waar we 6 dagen verblijven voor wij weer naar Hongkong gaan om van daaruit terug naar Nederland te vliegen.
Onze reis in een notendop, dan hebben jullie een beetje een idee.
Maar eerst, de reis verliep voorspoedig, donderdag eind vd middag vertrokken en vrijdagochtend aangekomen, vliegtuig vol met Aziaten, apart volk is dat toch, hoe dat allemaal gaat voordat zij zitten in hun stoel, je kijkt je ogen uit. Internet aan boord aangeschaft zodat ik kon inkopen, want dat gaat gewoon door natuurlijk. Kim de bikkel werkt 3 weken non stop zodat ik weg kon🩷
Aangekomen in Hongkong: ik was het even vergeten maar al snel werd ik er aan herinnerd dat Chinezen een vies volk is. Het roggelt en spuugt om de haverklap, mannen én vrouwen, bah! Met de shuttle bus naar het hotel en de eerste indruk is, wat een saaie grauwe stad is het maar eenmaal bij het hotel in de buurt gekomen verandert de omgeving naar wat je verwacht, chaos, kleine straatjes, grote brede straten. Het Aziatisch New York zegt men. Na ons te hebben opgefrist gaan wij op pad. Voetgangers brug na voetgangersbrug (lees: ontzettend veel trappen op, brug over de weg en weer trappen af) lopen wij 11 km door de stad. Brede avenue's met de meest luxe modemerken maar ook kleine straatjes met stalletjes vol bling bling, daar zijn ze gek op. Midden in de straat ineens heel veel politie op de been, naarmate wij dichterbij kwamen zagen wij wel 20 cameraploegen staan achter hekken. Is het zulk groot nieuws dat wij zijn aangekomen in Hongkong?😀 Beveiliging overal, grote dikke auto's in colonne geparkeerd, jammer genoeg komen wij er niet achter om wie het hier gaat maar diegene was z'n money aan het spenden in die straat.
Van alle opwinding krijg je trek, dus wij gaan op de uitkijk naar een leuk tentje, insta waardige tentjes genoeg hier, het wemelt daar dan ook van de Aziatische meiden die in de rij staan om een selfie te maken, alles voor de insta haha. Wij zien een Thai's restaurantje, daar hebben wij wel trek in, kip met cashew en rijst, ja het staat op het menu dus wij gaan zitten. Drankje erbij en ontspan. De serveerster komt terug en zegt: 'Only today no hab kip met rijst en cashew, tomollow we hab ' ja daar hebben wij wat aan. Tom kai kai (thaise kippensoep) en saté hebben ze wel, ze vraagt biefstuk of kip saté, wij nemen de laatste en vinden het wel vreemd dat je geen kip gerecht hebt maar wel kipsaté kan serveren🤷‍♀️
De soep wordt geserveerd en smaakt heerlijk al zijn de stukjes kip geen gesneden kipstukjes maar mini drumsticks, beetje apart. De saté komt eraan en ziet er goed uit. Smaakt ook goed alleen beide zeggen wij tegelijk, dit is geen kip, we liggen in een deuk en onze fantasie slaat op hol. Variërend
van Ilona springend door de straten als een kikker, heb je wel lekker snel de stad gezien tot 'gelukkig zijn we ingeënt tegen hondsdolheid'🤣
Maar hoe dan ook het eten heeft ons weer energie gegeven en wij gaan weer op pad.
Wij eindigen de dag aan het water voor een lichtshow om 8 uur s'avonds. De skyline is prachtig met al die gebouwen, de show valt een beetje tegen maarja er kan ook bijna niets op tegen de fonteinshow van Dubai. Ontzettend moe maar voldaan keren wij terug naar het hotel. Puf om dit te schrijven heb ik niet dus vandaar dat ik het nu, na ons verlaat ontbijt( halve nacht wakker geweest ivm jetlag) schrijf, jullie liggen dan nog lekker te slapen. Even m'n secondant de grammatica laten dubbel checken en dan gaan wij weer op pad, er staat een heleboel op het program.

Tot morgen 😚

Wat leuk om weer te lezen! Ferron vindt vooral de sportauto op de foto heel mooi! Geniet van jullie dag!

Priscilla 2024-02-24 07:15:11

Wat een levendig leuk verhaal weer! Voor zo'n eerste dag alweer een hoop meegemaakt en gezien daar in Hong Kong. Veel plezier verder!

Lillian 2024-02-24 07:47:36

Leuk om weer te lezen geniet er van!

Ellen 2024-02-24 08:28:31

Wat een belevenis maar wel gaaf genieten eet niet veel vlees 🐕‍🦺🐕‍🦺🐕‍🦺😂😇xx

Cisca Wim 2024-02-24 09:23:06

Leuk wakker worden….met jullie gekkigheid daar! Super die foto’s weer! Genietse….kuzzzz….Lin

Linda 2024-02-24 09:35:03

Heel leuk om jullie verhalen weer te lezen! En wat een mooie foto’s!! Hele mooie reis toegewenst!

Yvonne 2024-02-24 10:14:15

Heerlijk om weer te lezen dit is zo een andere wereld prachtig maar ik hou het toch bij onze race Chinees ge niet maar veel en schrijven dikke.kus

Mamma 2024-02-24 10:23:19

Weer genoten van het reisverslag.Kwak kwak

Tonia 2024-02-24 10:29:28

Super leuk verhaal. Kan niet wachten op de rest!😇💕

Wietske 2024-02-24 10:55:59

Fijn dat jullie veilig en goed zijn aangekomen. Super leuk jullie avonturen 😄. Heel veel plezier en we blijven jullie volgen.

Martine 2024-02-24 11:00:49

Wederom een enorme beleving jullie zijn een stel stoere meiden. Wat een beleving dat eten waren het kikkerpootjes ipv kip . Kortom geniet liefs van ons😘😇

Yvonne 2024-02-24 14:45:17

Jeetje wat een verhaal, dat gaat je verder in de vakantie vast niet meer lukken. Geen tijd voor. Hele leuke fotoos en uiteraard heel leuk verhaal. Veel plezier.

Rita 2024-02-24 16:37:14

Leuk verslag weer Mandy. Veel plezier op jullie avontuur.