Floating market

Thailand, Bangkok

Last van jetlag en al 2 dagen vol in touw. En toch gaat om 6 uur de wekker want we worden opgehaald om naar Maeklong te gaan. 2 markten gaan wij bezoeken, de één in het dorp Maeklong en de andere op een rivier in een nabij gelegen dorp.

In het busje 6 andere toeristen een chauffeur en de vrouwelijke gids met de bijnaam Lucky. Nou zo Lucky waren wij niet...Die stem op de vroege ochtend, het luchtalarm is er niets bij. Omdat wij als laatste werden opgehaald zaten wij vooraan in de bus en Lucky deed haar best om ook achterin verstaanbaar te zijn...pfff onze oren suizen nog na.

Na anderhalf uur komen we aan bij het treinstation. Een treinstation op zn Thais, 2 stalletjes, een rails en 3 bielzen. Geweldig weer om te zien.
We stappen in de trein en beginnen aan een rit van 30 min. 5 minuten voordat het station in zicht is wenkt de gids o.a mij en een paar andere die met een fototoestel rond lopen. Ze laat ons helemaal achteraan bij het achterraam plaatsnemen zodat wij zicht hebben op wat er gebeurt wanneer de trein het station passeert. Voor diegene die niet weten waarom deze trein/markt zo populair is verwijs ik graag naar YouTube. Typ maeklong trein in en je krijgt allerlei filmpjes te zien. Deze trein rijdt nl dwars door een markt heen. 8 X per dag. De handelaren moeten hun luifels dus 8x per dag inklappen zodat de trein kan passeren. 100derden toeristen staan met hun toestel klaar om daar een foto te maken. En ik dus om juist weer dié mensen te fotograferen.
Super leuk om te zien! Vanuit de zijramen schiet ik nog wat foto's voor zover het gaat want er is heel weinig ruimte tussen de trein en de kraampjes. Ilona filmt en zo zijn wij een goed team.
Nadat we uit de trein stappen gaan we zelf de markt over. In principe niet heel bijzonder. Wel veel exotische producten -lees: gefrituurde beestjes- te koop. We proeven de beruchte Durian vrucht, in de bevroren variatie. Nou, ik kan je zeggen, zoals ze zeggen, de vrucht stinkt, mag zelfs niet meegenomen worden in hotels, zo smaakt hij ook. Wat een gore smaak, lijkt wel een rot ei, niet dat ik weet hoe die smaakt, maar wel hoe die ruikt haha. We hebben de hele dag van alles gegeten en gedronken om die smaak maar kwijt te raken.
Enfin, de trein is weer in aantocht, een mensen massa verhinderd mij van een plek vooraan en dus gok ik op 1 lucky shot. Ik ren letterlijk parallel met de trein mee aan de achterkant van de kramen. Stapels spullen ontwijk ik terwijl ik mee ren en wanneer ik een jongeman verveeld zie kijken want "daar gaan we weer met die trein", besluit ik om daar te stoppen en 1 foto te maken. Ik vind 'm goed gelukt. De jongen kijkt nog steeds verveeld en het is goed te zien hoe dicht de trein langs zijn vis rijdt. Maar er is nog zoveel meer moois geschoten en gefilmd, dat zullen jullie straks wel zien aan de foto's.
We zijn door gereden naar het dorp verderop waar nog zo een ontzettend toeristische attractie te zien is. Maar wat een belevenis. 1 dorp vóór de bewuste markt worden we afgezet bij de rivier. Waar een longtail boot voor ons klaar ligt. 2 om 2 zitten we achter elkaar, breder is de boot nl niet en met een behoorlijke vaart vliegen we de rivier over. Ontzettend gaaf om te zien, langs de huisjes van de dorpelingen die daar langs het water de was doen of aan het werk zijn. En dan ineens varen we een hoek om en is daar de markt. Druk! Druk!, niet normaal. Een verkeersinfarct op het water is gaande. We worden afgezet aan de kade en drinken daar Een kop koffie. We krijgen één uur om zelf te besteden en daarna gaan we met een boot ons tussen de andere boten begeven en varen we langs de kramen. Op het water varen de handelaren tussen de toeristen boten door om hun handel te verkopen. We hebben onze ogen uitgekeken en ons verwonderd over de drukte. In ons vrije uur hebben we boven op een veranda gestaan en relaxed leunend op de balustrade naar het chaotische tafereel onder ons gekeken. Veel foto's en film om deze herinnering vast te leggen.
Moe maar een geweldige ervaring rijker keren wij terug naar het hotel.
Even opfrissen en op naar de liggende boedha 'Wat Pho'.
Natuurlijk met een tuk tuk. Lekker snel en leuk om te doen. Met de ferry de rivier over naar de tempel. Prachtig om te zien maar daarna zijn wij wel klaar met tempels etc. Enorme commercie en dat haalt het charme gehalte wel wat naar beneden. Next stop, China town. Door een wirwar van straten, zien we wederom van alles. De man met het witte kalk op zijn lichaam stond bijvoorbeels plotseling naast ons bij het oversteken en dan moet je snel een foto schieten voordat het moment weg is. Zó leuk om zo om je heen te kijken wanneer je op straat loopt. Maar nu, op naar een skybar want het begint al aardig donker te worden. Uiteindelijk belanden we bij de Cru champagne skybar in de Red sky tower, in het luxe gedeelte van Bangkok. Ook leuk om dit gedeelte te zien, hoewel wij ook vinden dat je het smoezelige gedeelte, waar wij zitten haha, moet zien om een volledig beeld van Bangkok te krijgen.
Op verdieping 55 zitten we aan de champagne à €17.50 een glas. Machtig mooi uitzicht, heerlijke temperatuur en mooi gezelschap. Een heerlijke avond om een super leuke dag te beëindigen.
Koffers pakken want morgen vliegen we naar Phuket.

Wat klinkt het allemaal leuk maar ook heel vermoeiend maar jullie genieten en dat is het belangrijkste liefs

touwsagery@gmail.com 2018-07-26 07:41:06

Echt geqeldig .!!zoals ik in mijn vorrige reactie al breeduit vertelde , dat wij al een paar keer in Bangkok waren en het ook geweldig vonden . Hebben wij nog niet een tiende van wat jullie allemaal gedaan hebben . Ik moest altijd de mols in voor de kleinkinderen en fam souveniers zoeken ergens heel zonde maar ook heel leuk . Gaan jullie heel veel genieten van jullie prachtige reis die jullie maken heel veel liefs hou van jullie 💋💋❤️❤️🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

Tante Hennie 2018-07-26 07:49:03

56 jaar geleden lag die boedha er ook al en is aardig goed gebleven na al die jaren.haha Pracht reisverhaal en veel plezier in Phuket.

Ger 2018-07-26 08:36:46

Geweldige foto’s.Ik heb idd.dat filmpje van de trein tussen de marktstallen gezien.Niet te weten dat jullie er nu in zaten.Bizar Xxx

Tonia 2018-07-26 09:24:05

Je staat weer goed op de foto Ilona

Karin 2018-07-26 12:44:07

Topverhaal! voordeel van veel doen, is dat je veel meemaakt😁maar nu wel gaan ontspannen op het strand!😉