Van oud naar nieuw

India, Jaipur Municipal Corporation

Vandaag, maandag 31 dec worden wij op tijd wakker. Na een lange nacht heerlijk te hebben geslapen, de bedden in Varanasi waren niet top, staan wij vroeg op om op het dakterras van het hotel te gaan ontbijten.
De zon schijnt volop en het is 17gr. Heerlijk om in het zonnetje te ontbijten. De standaard koffie hiwr is verrukkelijk. Gekookte melk en koffie gezet met een ouderwets kannetje, burreti heet het geloof ik. In ieder geval de koffie is fantastisch:)
We hebben een wandelroute uitgestippeld door het oude gedeelte van het centrum. En ons hotel blijkt op een top locatie te liggen, nl er midden in. Dus het hoekje om en we staan midden in de bekende chaos en het indiaase leven. Het is hier iets minder vies en wat moderner, duidelijk toeristischer. Eerlijk gezegd vinden Ilona en ik dat andere iets leuker, authentieker ook al hebben we daar wel een paar knoppen om moeten zetten in ons hoofd.
Wat hier wel weer vele malen mooier is zijn de gebouwen, althans de gebouwen die je gezien moet hebben wanneer je hier bent. Zoals het windpaleis, welgeteld 1 muur met allemaal kleine raampjes waar de vrouwen doorheen konden kijken, zodat zij ook iets meekregen van de jaarlijkse parade, zonder dat zij van buiten af gezien werden.
We nemen een drankje op een dakterras tegenover het windpaleis en hebben van daaruit een perfect uitzicht op het paleis en de drukke straat. Handelaren persen zich met karren vol groente en fruit tussen het verkeer en vele malen staat het helemaal vast. Gebiologeerd zitten wij er naar te kijken. Aan de overkant zie ik een winkel met leren tassen en vele van jullie weten dat ik dan niet te houden ben haha.
Inderdaad, ik heb een leren rugtas gekocht, helemaal blij. We gaan verder met onze route en staan versteld hoe weinig belangrijk men voetgangers vindt. Op de rotondes moet je gewoon mee met het snelle verkeer. 1 mazzel heb je altijd, de eeuwige drukte maakt dat ook zij voetstaps rijden en dat brengt ons weer in een betere wendbare positie. Maar apart is het wel. Na een paar uur is onze route klaar. Straten met 1 ambacht is hier heel normaal. 50 winkeltjes naast elkaar waar sjaals verkocht worden, je vraagt je af hoe zij rondkomen. Straat met keukengerei, straat met sieraden, straat met autobanden, noem maar op en er is een straat van. Op het eind spreekt voor de zoveelste keer een man ons aan. Alleen deze man had een goede tip, olifanten worden speciaal voor nieuwjaar beschilderd en dat is misschien leuk om te zien. Natuurlijk worden wij ook uitgenodigd om bij zijn familie thuis te komen eten :)
Met de tuktuk naar een wijk buiten de stad en jahoor er staan welgeteld 2 olifanten, inderdaad beschilderd. Zodra we het erf oplopen krijgen wij meteen een kopje chai in ons hamden geduwd en een tarief overzicht. De chai is best lekker. Iets tussen koffie en thee haha.
De tarieven zijn schandalig. Dus we geven een fooitje om wat foto's te maken en gaan met de tuktuk weer terug. Onze chauffeur is een grappige man, we hebben meteen voor morgen afgesproken. Ik moet eigenlijk opschieten nu want hij komt over 5 minuten ons ophalen. Oud en nieuw was niet bijzonder in jaipur. Dus wij hebben op het dakterras geproost en gekeken naar de 3 vuutpijlen die in de stad werden afgestoken haha. Evengoed een heel gelukkig en gezond nieuwjaar!!

Gelukkig Nieuwjaar Jullie moeten thuis gewoon afkicken van al die drukte ,maar met vele mooie herinneringen xx

Yvonne Touwslager Prijn 2019-01-01 09:22:03

Voor jullie ook een heel gelukkig nieuwjaar . Met nog maar veel mooie reizen in het verschiet . Het was weer een mooi verhaal Mandy ik kijk weer uit naar morgen . Dikke kussen genieten . πŸ’‹β€οΈπŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰

Tante Hennie 2019-01-01 10:07:30

Jullie staan wel midden in het leven daar zeg... geweldig Ik mis alleen een foto van de nieuwe tas πŸ˜€πŸ˜€

Ingrid 2019-01-01 10:12:53

Wat leuk weer om te lezen en weer mooie foto’s. Een gelukkig nieuwjaar.

Tonia 2019-01-01 10:17:16

Wat een mooie reis ik geniet ook elke dag Het is elke dag πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰