These boots are made for walking

Marokko, Marrakesh

Goedemorgen,
We hebben nog 10 minuten voor vertrek naar de kamelen in de woestijn.
Gister ochtend gestart met onze wandeling naar de joodse wijk Mellha.
Onderweg een moskee bezocht, althans voor de deur gestaan want wij vrouwen mogen niet naar binnen natuurlijk. De wandeling bracht ons weer over een aantal pleinen waar het altijd gezellig druk is en er her en der wat eettentjes zijn met terras. Er valt genoeg te zien onderweg.
Bij regelmaat de kaart moeten raadplegen want die mini straatjes staan niet op de kaart maar zetten je wel op het verkeerde been.
Voor je het weet belandt je weer in de medina met zijn verkopers die je niet met rust laten. We beginnen wel al een aantal belangrijke route punten te herkennen, dus echt verdwalen doen wij niet. De straten worden iets minder druk naarmate we de joodse wijk naderen. Een hoge muur verteld ons dat wij bij het paleis zijn aangekomen. Zwaar bewaakt door soldaten in diverse uniformen waarvan ik helaas geen foto mag maken. Achter het paleis bevindt zich wederom een plein. Druk met verkopers en toeristen. Restaurantjes met dakterrassen. Kortom een goede sfeer. We lopen eerst nog even door want wij zitten nog vol van het uitgebreide ontbijt dat wij in onze Riad krijgen van Madam. Het ontbijt wordt met liefde gemaakt door haar en dat proef je. Door het hart van het centrum van de joodse wijk wordt de sfeer wat schimmig, jongelui die proberen je geld te ontfutselen op allerlei manieren. Maar, wij hebben onze India ervaring en maken korte metten met elke poging die wordt ondernomen haha. Wij lopen door naar de joodse begraafplaats, waarom een begraafplaats hoor ik jullie denken, dat antwoordt blijf ik jullie schuldig want wij moeten nu echt gaan!
Vanmiddag het vervolg haha.
Kus voor jullie
Het vervolg ..
De joodse begraafplaats is zo bijzonder omdat het er totaal anders uitziet dan dat wij gewend zijn. Hier heeft iedere overledene een wit gekalkte richel in de vorm van een ongesneden brood :) er staat niets op geschreven, behalve dat er soms een steentje opgelegd is, waarschijnlijk ten teken dat er onlangs iemand is geweest of als punt van herkenning.
Het is er enorm groot en op de informatie borden staat vermeld dat hier meer dan 7000 rabbijnen liggen sinds het jaar 1500.
Het wit gekalkte veld is een indrukwekkend gezicht en al zittend op een bankje laten we het even op ons inwerken.
Na ons bezoek aan de begraafplaats lopen wij terug naar het plein om daar in het zonnetje te gaan lunchen en onze ogen de kost te geven.
Aan het eind vd dag hebben we toch weer 13km gelopen.
Onderweg weer wat drinken gehaald voor op de kamer en s'avonds gegeten op een dakterras niet ver van onze riad.
Next up...kamelentocht.

Veel plezier met de kamelen maar laat je niet omruilen 😘

Yvonne Touwslager Prijn 2019-04-01 11:15:23

Mooie kleurrijke foto's... leuk om met jullie mee te mogen kijken en lezen. Samen kamelen race gehouden? Hihi... Geniet nog van alles daar!

Snetje 2019-04-01 12:29:22

Wat appart die begraafplaats. Lijken wel zout heuveltjes. Mooi die borden. 1 in de gang hangen van Abdes toen gehad. Xxx