Rivier Mekong

Vietnam, Bình Thành

Vandaag is een lange dag geweest. Ontzettend veel gezien en terwijl ik het verslag schrijf, leest Ilona een boekje en horen wij Justin snurken. Jaa, Justin ligt voor het eerst bij ons op de kamer. 2 nachten gezellig met z'n 3en in het Mekong River lodge aan de Mekong rivier.
Maar beginnen bij het begin vd dag. Een heerlijke nacht in een overheerlijk bed. Ik kan er niet over uit, het bed sliep zo heerlijk. Allerlei kussens om uit te kiezen, strakke spierwitte lakens, echt heerlijk haha. Het ontbijt was ook ontzettend uitgebreid maar die koffie jongens, niet te doen!
We worden stipt op tijd opgehaald door onze gids en chauffeur. De gids is een vrolijke kwebbelkous Lee die behoorlijk Engels spreekt dus wij zijn blij met haar en zij is blij met ons want wij zijn geen chinezen. Daar houdt zij niet zo van. Ze vertelt ons onderweg van alles, over het belastingregime in Vietnam, de Ziekteverzekering, dat men 50.000 euro op de bank moet hebben staan om naar Europa of Amerika te kunnen reizen voor vakantie, dat men, en dit is best luguber, de doden als het even kan in de tuin begraaft in een soort tombe en ze dan na 5 of 10 jaar weer opgraaft om de restanten te cremeren. Ze vertelt dat zij dat afschuwelijk vindt en dus ook tegen haar ouders heeft gezegd dat zij dat niet gaat doen. Ook vertelt ze dat ze als klein kind rat en muis heeft gegeten van de bbq. Totdat ze besefte wat ze at en sindsdien heeft ze het nooit meer gegeten. Zo gaat de 1 en half uur durende rit lekker vlot. We komen aan bij onze stop en stappen daar op een grote, langwerpige houten motorboot. Helemaal voor ons zelf want alles is vandaag privé. Heeft onze reisagente goed geregeld hè 😉
We steken de rivier over en meren aan bij een soort van eiland. Hier krijgen wij eerst te zien hoe kokos snoepjes worden gemaakt. Eén en al commercie natuurlijk maar goed dat hoort erbij. We bezoeken nog snel even een tempel voordat wij in een tuktuk stappen die ons verder het gebied in brengt. We gaan een soort mini dierentuin/survival voor kinderen terrein op en lopen langs diverse dieren in kleine hokken. Echt zielig om te zien. De slangen en krokodillen hebben het goed hier. Ruimte genoeg. Justin mag de krokodillen voeren met vis aan een hengel. Spectaculair om te zien. Daarna is het lunch tijd en ook nu staat onze tafel al helemaal klaar met allerlei lekkers erop. Ilona en ik eten springrolls of kipgerechten. Daar blijft het bij, uitdagend genoeg voor ons haha. Justin daarentegen probeert van alles, wij rillen er soms van. Maar de meeldraad wormen die ons worden aangeboden gaan ook Justin iets te ver. Nos today zeggen wij. We spreken inmiddels Vietnamees Engels. Hos or cood coffee?
Today finis. Nos today. Abou pipteen puht of Abou one our.
Echt je moet ons eens horen.
Na de lunch stappen we in een Longtail boot. Dat is een lange slanke peddel boot en we varen in de mangrove van de mekong. Prachtig mooie omgeving. Na enig tijd keren wij weer terug en maken nog 1 rondje door het park voordat wij weer terug varen naar de bus met onze koffers. Deze moeten wij ophalen want we varen nu met een grotere houten boot ruim 2 uur over de mekong rivier om naar het resort te gaan. Er zijn wat houten stoeltjes en precies 3 hangmatten. Daar kunnen we lekker een tukkie in doen als we willen. Justin probeert de 1e de beste. Met dat hij gaat liggen horen we een hoop gekraak. Ik ben bezig om m'n camera aan te zetten want ik voel aan alles dat dit niet lang meer gaat duren. Ik had het nog niet gedacht of met een enorme bons knalt Justin op de grond en is hij door de hangmat gezakt. We komen niet meer bij van het lachen. Ilona en ik blijven op de houten stoeltjes zitten en kijken onze ogen uit van wat wij allemaal links en rechts zien. Huisjes op palen, vissers in mini bootjes, grote schepen die door de rivier varen. De rivier is nl 4300 km lang en loopt dwars door Vietnam, Cambodja, Thailand en Laos.
Na ruim 2 uur komen wij bij ons resort, pal aan de rivier. Een heel gaaf uitzicht en het resort is prachtig mooi. Wederom met veel bamboe ❤️
Nadat we zijn ingecheckt neemt Justin een duik in het zwembad en gaan Ilona en ik op zoek naar de fietsen. Met z'n 3e fietsen we langs het landweggetje dat achter het resort langs loopt. We komen langs een paar hele mooie huizen en voornamelijk platteland. Dit weggetje leidt naar een grotere weg die ons weer naar het dorpje brengt. De fietsen, van voor de oorlog hebben scheve trappers, geen licht en moeten nodig gesmeerd worden. Nu is het nog licht maar straks op de terugweg niet meer.
Tegen de tijd dat we het dorpje bereiken is het al helemaal donker en dus fietsen we met onze lampjes van onze mobiel aan zodat men ons toch ziet. We willen niet te ver op de 1e avond en besluiten om weer rechtsomkeer te maken. Morgen bij daglicht gaan we naar de grote brug fietsen want daar is een drijvende markt als het goed is. In het resort hebben we gegeten en nu zijn we dus op de kamer. Alle 3 moe maar voldaan van een super leuke dag.
💕

Wat een verhaal weer .en een belevenis deze reis Eel top wat jullie allemaal ondernemen. Gaan jullie s,avonds nog uit of zijn jullie te moe na z,on dag . Kan ik mij best voorstellen hoor . Ik maak het maar niet zo lang . Ga lekker slapen en morgen gezond weer op . Voor een frisse start mrgen .hele dikke kus van Hans en Hennie

Tante hennie 2020-01-30 18:02:43

Wat weer mooi verhaal en wat hebben jullie veel gezien en genoten lachen dat Justin door de hang mat zakt nou morgen weer een verslag kus CI’s wim 💋😇

Cisca 2020-01-30 18:10:36

Wat een leuk verhaal weer als dit een boek was zou ik blijven lezen in één keer uit genieten jullie maar veel dikke kus mamma xxxxxxxxxxxxx

Mamma 2020-01-30 19:52:38

Wil dan wel die mooie foto.s erbij xxxxx

Mamma 2020-01-30 19:53:31

Prachtig zoals elke dag👏👍 Staat jullie goed die puntmutsen

HANS 2020-01-30 19:59:31

Hahaha, Nan! Ik zou zooo graag mee gaan. Wat een verhalen. Goed voor mijn lachspieren. Wat een genot! 😘😘😘😘

Debbie 2020-01-30 20:15:05

Voordat ik ga slapen na mijn verjaardag moest ik verhaal effe lezen Geweldig hoor ik leef steeds mee nou goede reis verder en doe voorzichtig liefs Bedankt voor de kaart

Yvonne Touwslager Prijn 2020-01-30 21:15:56

Leuk weer om jullie belevenissen elke dag te lezen met de bijhorende foto's. Ik geniet ervan xxx

Tonia 2020-01-30 21:48:11

Justin ,weer een beetje uitgeslapen? Wat een mooi kleurrijk land..jullie zijn een aardig eindje weg..ik moet lachen om jullie belevenissen😆Is het vroeg donker daar?hoe laat gaat de zon (in deze tijd van het jaar) op en onder?

Jellie 2020-01-31 10:00:42

Ziet er allemaal weer fantastisch uit! En wat een avontuur 🤣