Au revoir

Noord Atlantische Oceaan

Zittend in het vliegtuig schrijf ik ons laatste verslag van deze reis, zolang mijn batterij het volhoudt tenminste.
Gisteren hebben we heerlijk rustig aan gedaan. Op ons gemak naar het noord oosten vd stad gelopen, want daar bevindt zich le jardin Majorelle. Het schijnt prachtig te zijn met veel kleur blauw verwerkt in de decoratie. Daar aangekomen zien wij een rij niet normaal lang. Ik denk zomaar dat je daar zeker 2 uur voor in de rij zou staan en dat doen wij dus niet, nee, haha, we blijven wel luxepaardjes hé. Au demain, we gaan morgen wel. Tijd om te lunchen haha. Terug naar de straatjes want we willen nog een servies voor in de tuin kopen en dan ben je hier aan het goede adres. Ook wil ik graag even kijken bij het riad waar Kim in Oktober logeert en dat zit midden in het centrum dus 2 vliegen in 1 klap. Het riad hebben we na wat zoeken gevonden. Door een slecht verlicht gangetje en BAM!! daar lig ik. Kluns struikelt weer of eigenlijk klapt mn enkel dubbel. Ik stond half op een richeltje. Ik moet mijzelf even herpakken want man man wat doet het zeer. Vanuit het niets staan er 3 jochies bij die zich over mij ontfermen, echt heel lief. Ilona is natuurlijk geschrokken, ik voel dat het niet ernstig is maar het doet wel verdomde pijn en ik kan amper op mn voet staan. Enfin, ik strompel door en om de hoek is het riad. Daar rondgekeken, super leuk, sowieso is het leuke aan Marrakech dat de sprookjes achter gesloten deuren zitten.
Ik zeg, op naar de keramiek winkels. Het onderhandelen begin ik echt leuk te vinden want ik krijg ze zover dat ik alles voor 1/3 vd vraagprijs kan kopen. Ik loop gewoon echt weg en ze komen achter mij aan. Madam madam en dan nog boven mijn prijs blijven zitten. Haha nee hoor merci ik hoef nie ;)) En dan, 'jella, jella' ok ze geven toe. Servies in tassen en op naar een dakterras.
Vanmorgen zou het dan eindelijk een stralende dag worden en gelijk hebben we een dilemma, gaan we zonnen op het dakterras of naar de bijzondere tuin?
We doen beide maar wel apart haha. Ik kies voor de tuin om foto's te maken en Ilona blijft in het riad op het dakterras.
Ik ga met de taxi want het lopen gaat niet zo goed en beloof een appje te sturen wanneer ik er ben. Zo gezegd zo gedaan, gelukkig is de rij aanzienlijk korter dan gisteren. Ik heb er denk ik een kwartier over gedaan om binnen te komen. Het is er inderdaad prachtig mooi met allerlei exotische planten. Te druk voor zo'n relatief kleine tuin want het is vechten voor je plekje om een foto te kunnen maken. Dus Ilona heeft een goede keuze gemaakt door niet mee te gaan :)
Overal loopt ook beveiliging, want je mag absoluut niet over de randen heen stappen. En laat ik nu net hebben bedacht dat ik hier in deze bijzondere tuin een beetje as wil uitstrooien. Dus heel voorzichtig draai ik IN mijn rugzak het dekseltje van het potje. Doe alsof ik iets aan mn camera verander en hup giet het potje leeg...
Half op mn spullen en half op de uitgekozen plek :) deborah zou er smakelijk om lachen. Alles zit onder nl. Mn handen, camera, rugzak, het richeltje haha. Ik blaas en veeg snel en kijk om mij heen, niemand heeft het gezien, tenminste dat denk ik.
Ik probeer altijd iets mee te nemen van de plek waar ik iets uitstrooi. Dus ik pak wat bloemblaadjes die daar liggen en missie volbracht.
Na 1 uurtje ben ik wel klaar in de tuin en neem een taxi terug, ook al gaat het lopen gelukkig beter.
Ik haal Ilona op en samen gaan we nog 1 x de straatjes in en om ergens te gaan lunchen.
Marrakech is een leuke stad met wel wat tegenstrijdigheden. Beetje armoedige straatjes met achter gesloten deuren werkelijke pareltjes van restaurantjes of riad's. De dakterrassen zijn ontzettend leuk. Een fotogenieke stad. Kortom een leuke stedentrip. De kleine straatjes vol met winkeltjes en handelaren die gezelligheid geven maar ook redelijk wat irritatie oproepen wanneer je een prijs wil weten of daadwerkelijk iets wilt kopen. Je krijgt nl nooit in 1x de prijs te horen. -' wat is de prijs van dit' en je wijst het aan.
'Welke wil je weten'
  • 'deze zeg ik toch'
'Welke' 'hoeveel' '1,2,3 hoeveel'
  • 'Gewoon 1'
'voor jou speciale prijs'
  • 'ja natuurlijk voor mij speciale prijs en voor een ander niet'
'Is echt handwerk'
  • 'ja weet ik, echt handwerk'
Ilona: kom op Man we gaan
'Hoeveel?'
  • 'hoe moet ik dat weten, jij verkoopt het toch '
'No madam, voor jou, alleen voor jou 130 dirham, 13 euro'
  • 'pfff oh nee'
' hoeveel wil je betalen?'
  • '40 dirham 4 euro
'Oh madam 4 euro is te weinig. 13 euro is marocco prijs geen toeristische prijs'
  • 'jaja die konden we nog niet'
'Wat is je laatste prijs madam?'
  • 'dat zeg ik toch, 4 euro'
'Voor jou, 12 euro'
  • 'haha ok merci bye bye' en we lopen weg
'No madam no come come en ze lopen achter je aan naar buiten. 'Ok 10 euro'
  • ' no 5 euro
'Oh madam'
Je draait je om om echt weg te gaan en dan ineens
'Jella jella ok madam 5 euro'

Au revoir

Dit was dan weer een mooi avontuur .De blauw kleur is inderdaad mooi en ik hoop dat je blessure gauw over is .

Yvonne Touwslager Prijn 2019-04-04 07:34:53

Heerlijk zitten lezen weer. Welkom terug en beterschap 😀😀

Ingrid 2019-04-04 08:40:08

Welkomthuis genoten van jullie belevenissen CI’s Wim 🚅

Cisca 2019-04-04 08:44:58

Wat leuk allemaal.Als ik wat wil kopen neem ik jou mee.Goed gedaan en welkom thuis.

Tonia 2019-04-04 10:27:03

Het was ook een ontzettend leuke trip. En de verslagen schrijven doen wij met veel plezier omdat iedereen zo enthousiast reageert. Xx

Mandy en Ilona 2019-04-04 12:30:07

Marakesh gezien, leuk om mee te maken en te onthouden. Beterschap met het enkeltje en inmiddels weer thuis. Groetjes.

Ger 2019-04-04 12:56:52

Hi! Was weer erg leuk om te lezen en tot snel!