Bangkok

Duitsland, München

De vlucht was goed, boven water wat turbulentie maar prima te doen.
En dan zijn we in Bangkok! Het vliegveld was geordend, dus alles verliep snel. Ter plekke wat geld gewisseld en een sim kaartje gekocht. (Die overigens nog steeds in de verpakking zit haha). Buiten werden we opgewacht door een chauffeur met een bord met LLona Pelser, dus je raadt het al. Ilona heet vanaf nu Llona. Nederland was warm, maar hier is het warm én vochtig! Wanneer je buiten stapt voelt het telkens als een warme deken.
De rit van het vliegveld naar ons hotel duurde ongeveer 3 kwartier. Eigenlijk sta je de gehele rit in een file, wát een drukte. En dan ook nog links rijdend dus dat voelt als chaotisch.
Onderweg veel verwaarloosde lege gebouwen en armoedige huisjes, het mag duidelijk zijn dat het geen fris verzorgde stad is, op het paleis na dan, daar ligt ieder grassprietje gestyled.
Hoe meer we naar de rivier reden hoe kleiner de straatjes en drukker het werd. Ik heb wel 100 foto momenten gezien vanuit de auto, alleen fotografeert dat niet zo goed, dus die straatjes wil ik zeker in later op de dag.
Het hotel is prima, lekker schoon en ligt centraal. Vlakbij de rivier waar je een ferry kunt nemen voor 15 baht per persoon, dat is 40ct!! Je stapt uit waar je wilt dus dat is handig. De kleine straatjes rondom Khaosan road liggen letterlijk om de hoek van ons hotel.
Na aankomst hebben we even een uurtje geslapen, we waren inmiddels ruim 24 uur onderweg. Gelukkig voelde wij ons een stuk fitter daarna. We hebben onze spullen gepakt en zijn met de ferry een aantal haltes de rivier afgezakt om naar de fietsverhuur te gaan. Eenmaal van de boot af was het even zoeken maar lang leven Google Maps, van te voren de kaart van Bangkok gedownload en alle plaatsen aangevinkt dus we konden niet verdwalen. Onderweg mijn ogen uitgekeken van wat je allemaal ziet op straat. Mannen verkleedt als vrouw die staan te zingen en dansen in traditionele kledij tot de meest vunzige eet stalletjes waar het overigens wel heerlijk ruikt wanneer je langsloopt.
Door een wirwar van straatjes dan eindelijk onze fiets gids gevonden. Dat was alsof je zo op een set van een film loopt, een loods verscholen in één van de straatjes met een barretje en een kantoortje. Thaise mannetjes al hurkend druk aan het sleutelen aan de fietsen. Ik genoot nu al, overal waar je kijkt zie je wel iets wat voor ons zo ongewoon is, het is zo niet westers en aan de andere kant ook weer wel. Iedereen loopt of zit hier ook met zn hoofd gebogen over een mobieltje. En het zijn handelaren, ze zien echt overal handel in.
Nadat de gids in het kort heeft uitgelegd wat de route ongeveer zal zijn gingen wij op weg. Links fietsen, fietsen überhaupt haha en dan dus ook nog eens links. Gelukkig zijn daar geen foto's of film van haha. Het is even wennen om je te begeven in het verkeer wat voor ons dus aan de verkeerde kant rijdt. Maar tot onze verbazing leidde de weg ons regelmatig over de stoep!! Straatjes zo smal dat je fiets er net doorheen kan en iedereen gaat voor je aan de kant. Zat soms bijna bij Thaise mensen op schoot met langsrijden, zij zitten te eten aan een innie minnie tafeltje of staan te koken, vlees te marineren of zitten gewoon. Dwars door winkeltjes rij je, soms moet je echt bukken anders hangen de sjaals om je hoofd. En maar lachen, want dat doen ze allemaal. Land van de lach zegt men en dat klopt. Dus lach je vriendelijk terug en bedank je dat je dwars door hun winkeltje, huisje, straatje mocht rijden. Ze zwaaien en roepen, ontzettend enthousiast, ik kan het mij bijna niet voorstellen, wij toeristen zijn zij toch echt tot last. Maar ja dit is natuurlijk wel de bron van inkomsten, want als je niet in die verborgen straatjes komt dan verkopen zij ook niets. Dus het is een win win..
Het weer heeft zich goed gehouden. We begonnen met zon, dus het windje dat je krijgt tijdens het fietsen was heel welkom. Halverwege kwam er meer bewolking en juist toen wij over de brug van de stadsrivier reden vielen er welgeteld 3 druppels regen om daarna al het water van die dag in één keer naar beneden te gooien! Binnen 2 seconden waren we doorweekt en ik bedoel echt doorweekt tot aan je ondergoed. Snel zijn we over de brug gereden om er daarna onder te schuilen en onze camera's te beschermen tegen de regen. Verzopen katjes, zo zagen we er uit. Maar de temperatuur was nog steeds heerlijk dus was deze douche een soort van verfrissend haha. Na een kwartier stopte het met hard regenen en vervolgde wij weer onze weg. We hebben ontzettend veel gezien en ik weet zeker dat je dat zonder een gids niet gezien zou hebben.

Nadat wij in het hotel droge kleding hadden aangetrokken gingen wij weer op pad. Ja onze agenda zit vol haha. In de wirwar van straatjes kijk je s avonds weer je ogen uit. Hoewel het er heel toeristisch is met veel neon licht en stalletjes met schreeuwerige glitter spullen en veel proppers is de sfeer wel heel erg leuk. Na een half uurtje geslenterd te hebben kwamen we uit op een soortje pleintje met restaurants waar diverse grote terrassen waren uitgestald. We zijn gaan zitten en begonnen met een cocktail, we hebben werkelijk heerlijk gegeten voor 650 baht in totaal, dat is 17 euro. Tot slot nog een wandeling gemaakt en daarna snel naar bed. Allebei gebroken, maar wat een indrukken hebben wij al opgedaan. Echt geweldig!

Mooie foto's fantastisch om te lezen!

Ellen 2018-07-24 09:19:29

heerlijk om te lezen op naar de volgende xxxxxmama

MandyenIlona 2018-07-24 09:41:19

Reisverhalen zijn altijd leuk om te lezen en wat een mooie foto's! Veel plezier nog!

Yvonne van Hilst 2018-07-24 10:04:44

Enerverende dag 😁, heel leuk om te lezen! X

Lillian 2018-07-24 10:04:57

Knap en ook nog sportief!

Karin 2018-07-24 13:11:51

Ga op zoek naar stoffen tasjes en andere dingen voor je zuster weer heerlijk om te lezen

Kim 2018-07-24 13:14:02

Mandy ben jij voor het eerst in het and van de lach ik kan mij voorstellen dat het een hele andere wereld is geniet met llona😅😅😅

touwsagery@gmail.com 2018-07-24 19:28:26

Heerlijk! Genieten meiden😘

Debbie 2018-07-24 19:39:00

Leuk verhaal, beetje lang maar goed geschreven en verteld wat jullie meemaken.Nog veel plezier en wat minder regen.

Ger 2018-07-24 19:45:42

Heel leuk om te lezen en de foto’s zijn fantastisch xxx

Tonia 2018-07-24 20:17:42

Klinkt echt geweldig 👍

Ingrid 2018-07-24 21:52:45

Heel wat gezien al gaaf zo om door heen te fietsen leuke foto ik geniet mee of ik er bij ben ha ha geniet Ilona en Mandy xx