Van Luik tot Voeren

België, Sint-Martens-Voeren

Een lange wandeling van het centrum van Luik via de mijn van Blégny tot in Sint-Martens-Voeren: jeugdherberg. 32 km (tot. 328)

Een bijzonder leerrijk bezoek (2u) van de nog enige open mijn in België: ondergrond en bovengrond.

Daarna nog een mooie laat namiddagwandeling tot in Voeren.

Vandaag komt SDG 12 aan bod: verantwoorde consumptie en productie. Dit heeft alles te maken met onze voetafdruk en sociale herverdeling. Als alle begoede burgers in de wereld hun consumptiegedrag zouden aanpassen en meer zouden delen zou de wereld een stuk beter worden. Onze consumptie gerichte economie is ramp voor de toekomst.

En vandaag een heuse afdaling in een mijn! Wat een zwaar leven moeten mijnwerkers gehad hebben. Je dompelt je helemaal in de sfeer, de omgeving en de woonomstandigheden van de mijn-route. Heel fijn om te kunnen volgen! Veel moed en plezier de komende dagen!

Mieke 2023-09-02 22:11:35

Het blijft boeiend! Je mama

Thérèse Coolen 2023-09-03 05:40:58

Da´s toevallig...met m´n (schoon-)broers in St. Gravensvoeren voor een weekendje MTB. Gelukkig goed weer hé.... veel succes nog en tot zaterdag!?

Jef Broux 2023-09-03 08:14:44

Daar zeg je het Paul ,de mijnen hebben welvaart gebracht ,maar het was een harde dobber . Wel ook echte vriendschappen ,want onder de grond was iedereen zwart.

Rita 2023-09-03 09:35:26

Paul, ik denk dat je vanaf nu begrijpt waarom er zoveel kameraadschap onder de mijnwerkers is. Onder de grond ben je voor je veiligheid volledig afhankelijk van van de samenhorigheid met je collega's, welke ook hun identiteit mag zijn. Verder nog een fijne dag en hou het veilig. 🚶‍♂️🚶‍♂️🚶‍♂️

Jos Moons 2023-09-03 11:20:06

In de mijn was iedereen zwart, en nog veel succes met je tocht⚒️⚒️⚒️

Wilfried 2023-09-03 13:49:21

Is inderdaad een sterke quote ‘onder de grond was iedereen zwart’ eentje om over na te denken… en sterker nog: de ‘was’ door ‘is’ te vervangen… fijne tocht verder Paul!🙏

Carine Jans 2023-09-03 15:11:40

Enorm interessant uw verslag en leef mee gezien ik ook als Limburgse en mijn contacten met Acli limburg en italia fan deze route beschrijving ook zal verder leiden. Tanti auguri voor prestatie