Langs de prachtige Donau en de Karpaten, een bergachtig natuurgebied én wind mee, bijzondere ontmoetingen: een godendag!

Servië, Majdanpek Municipality

Ik ben vroeg vertrokken vermits de kamer geen ontbijt had. Dan maar een plaatselijke bakker en ontbijt onderweg. De dag begon met een prachtige ochtendstond bij een machtig mooie omgeving waarbij de hoge Karpaten in de Donau schuiven.

Ik voel dankbaarheid. De goden hebben mijn gevloek gehoord en de wind doen draaien in een stevige NO-wind met koele lucht die me richting ZO stuwt. Maar niet alleen, dat, ik mag de goden vooral danken dat ik dit op mijn bijna 63 jaar mag én kan (Anne bedankt voor al de zorgen die je thuis op je neemt!) . Als ik soms de armoede hier zie, de fysieke toestand van mijn leeftijdsgenoten mag ik ... dankbaar zijn voor hetgeen ik dagelijks kan beleven. Een warme vervullende dag.

Ook is er een zeker schuldgevoel omdat ik als rijke westerling hier voor een miniprijsje het beste mag ervaren zoals net een heerlijk avondeten met 2 (twee) forellen en alles erop en eraan.

Het werd dus een goddelijke dag van 116 km wind mee (oef!) met wonderlijke ontmoetingen, pittoreske kleine gebeurtenissen, prachtige landschappen en dan plots een resto dat ook nog eens kamers had (rond 19u) voor 10 €, met zwembad en een eenvoudige kamer.

Wist je dat de banken en wisselkantoren géén Kroatische Kuna 's willen ruilen in Servische Dinars, het antwoord is altijd "Neen!". Politiek?

Verder, mijn fiets, een KOGA worldtraveller rijdt als een trein, stabiel en stevig, schakelt vanzelf (Rohloff 14 versn.) en is me trouw van dag tot dag.

Wat een avontuur Paul! Blij dat we het langs deze weg mogen mee beleven. Prachtige foto's ook. Geniet van de reis, kom goed aan in Istanbul en dan ook weer veilig thuis natuurlijk. Dank u, Magda, fijn dat je zo een beetje mee kan reizen. Ik zit nu in Roemenië wat toch weer een hele aanpassing is op gebied van levensstandaard.

Magda 2019-09-03 19:39:25

Alweer een super dagverhaal Paul, benieuwd naar morgen. Mooie foto's gemaakt, ook al zijn ze soms niet echt mooi voor de bevolking. Rosa Inderdaad, Rosa, het leven zoals het is.

Rosa Claes 2019-09-03 19:59:43

Dag Paul, als alle 63 jarigen in België zoals jij, zoveel als mogelijk de fiets zouden gebruiken. Dan zou het aantal fijne stofdeeltjes in België enorm verminderen. Respect voor de prestatie die je levert en de mooie foto's die je ons bezorgt. Groetjes en hou het veilig. Bedankt Jos, nu verder Roemenië door.

moons jos 2019-09-03 21:50:08

Paul, Ik ben ook een ochtendmens en kan ook zo genieten......en dankbaar voelen!

Mama 2019-09-04 02:32:59

Jouw papa en ik hebben ook foto's getrokken én genoten! Herinneren en ook dankbaar zijn

Je mama 2019-09-04 02:35:09

Goedemorgen Paul, Prachtig! Groetjes, Linda. Bedankt Minda, nu verder door Roemenië.