Laatste kilometers in Duitsland, Dresden, op weg naar Tsjechië

Duitsland, OBERCARSDORF

's Morgens vroeg op, een mooi goedkoop pension waarbij de gastvrouw ook nog eens mijn was deed en ik zelf tijdens het ontbijt een uitgebreide picknick kon maken voor een volledige dag.

Istanboel lijkt me nog onmetelijk ver voor ik weet niet hoeveel fietskilometers want je moet er altijd een deel bijtellen door omwegen, fout rijden, bezoeken... Enfin, we zullen zien hoe het loopt en of er transport nodig is, voorlopig zeker dus niet.

Bedankt voor de aanmoedigende woorden en de melding dat de nieuwsbrieven niet doorgezonden werden! Bij deze in orde.

De laatste kilometers in de regio van Dresden. De (Oost-)Duitsers lijken me hier wat somber, teruggetrokken en ongerust. Dit geeft ook een extreem rechts-stemgedrag: AfD. Ik tracht contact te maken maar dit lukt moeilijk, argwaan tegenover een vreemdeling? Hier zijn weinig fietsers laat staan zoals ik. De mensen zijn erg behulpzaam maar eerst moet het ijs gebroken zijn. Wat een verschil met Berlijn.

Duitsland heeft enorme bruinkoolmijnen waardoor de streek vol ligt met grote meren door de graafwerken. Ik bezocht een immense graafmachine die hier de aarde opengereten heeft maar op termijn ook water, natuur en recreatie geeft. Verbranding van bruinkool is natuurlijk een zwaar milieuprobleem.

Dresden is een oude stad die erg geleden heeft onder de oorlog: zware bombardementen. De binnenstad wordt verder gerenoveerd en ziet er mooi uit, maar als je enkele honderden meters uit het centrum rijdt is alles nieuwbouw. Spijtig wat Duitsland "overkomen" is. De tragiek van de geschiedenis en een waanzinnige leider.

Tocht vandaag: 117 km met op het einde een serieuze stijging richting 300-400 m. De benen zijn nog goed hoewel ik af en toe de fiets moet duwen wegens té. Voorlopig totaal: 646 km in 6 dagen.

Je dag zit er weer op morgen weer een nieuwe dag en een nieuwe uitdaging. Slaap goed en morgen weer gezond op. Groetjes

Philtjens Roger 2019-08-19 21:27:18

Dag Paul, Ben blij je verslagen weer te krijgen! Je foto’s met bijgeschreven commentaar zijn om te smullen! Fiets aub gestadig verder, zo kan ik blijven meegenieten . Ps Ik ben blij dat Istanbul nog ver is van Dresden 😉 Goede benen voor morgen gewenst! Mieke

Mieke 2019-08-19 21:33:10

hi paul, schitterend, ik heb nu wat tijd om je te volgen, ziet er allemaal super uit, mooie verslagen/foto's en ik kijk uit naar what's next will come, enjoy, en wij duimen voor een mooi vervolg toi toi toi vele groetjes, de coolekes uit bree!!!

michel coolen 2019-08-19 22:03:52

Hup Paul we zijn juist Dresden voorbij nu richting Polen wel met de auto ...... Misschien zien we jou nog wel .?...... Groetjes Rosa

Rosa Claes 2019-08-19 22:07:08

Amaai Broertje, zo avontuurlijk! Ik bewonder je: wat op je weg komt, alles is een uitdaging!

Kristien 2019-08-19 22:26:32

Amai Paul, jij gaat nogal een geit 😉 met toch nog tijd voor de omgeving en interesse in de mensen die je ontmoet. Geweldig !

Mia Theunis 2019-08-20 00:10:54

Ben ondertussen al wakker, Roger, voor een nieuwe dag!

Paul-op-weg 2019-08-20 06:08:40

Dag Mieke, fijn dat je kan volgen. Nu komt een zwaarder deel van de reis nl. door Tsjechië wegens erg heuvelachtig. Inderdaad nog heel wat dagen tot Istanboel ;- ) groetjes!

Paul-op-weg 2019-08-20 06:10:49

Goed dat je zo ook virtueel kan meereizen, Michel, de volgende dagen worden schilderachtig maar ook heuvelachtig richting Praag.

Paul-op-weg 2019-08-20 06:11:56

Dag Rosa, je zal me niet kunnen missen want hier zijn bijna geen lange afstandsfietsers. Mooie reis ook voor jullie!

Paul-op-weg 2019-08-20 06:13:15

Inderdaad, Kristien, redelijk avontuurlijk en dat op onze leeftijd ;- ). Nu komt een zwaarder deel richting Praag en verder Wenen in meerdere dagen. Lieve groeten! We zien elkaar na de reis al snel op ons familiefeest met 37 aanwezigen!

Paul-op-weg 2019-08-20 06:15:26

Dag Mia, die geit zal zijn best moeten doen de volgende dagen door heuvelachtig Tsjechië. Jij hebt ook een mooie fietstocht gemaakt!

Paul-op-weg 2019-08-20 06:16:37

Dag Paul, prachtig om alles te volgen. Als je toch in Dresden bent : het Zwinger is een must. Je vindt er schilderijen van Rembrandt en Vermeer in het Gemäldegalerie Alte Meister. Voor ons was dit een prachtig museum. Dank voor je blog, het is bijzonder leuk da je dit doet.

Willy Schepers 2019-08-20 07:10:42

Dag Paul, we hebben gisteren onze fietstocht gemaakt en die is in mineur geëindigd. Toen wij na het bezoek aan het restaurant van De Spaenjerd wilden vertrekken viel mijn fietsendrager naar beneden na 1meter achteruit te rijden. We zijn dan 1uur bezig geweest met het demonteren van de drager op de trekhaak. Intussen een vriend gebeld die met het nodige vervoer ter plaatse kwam om onze fietsen te transporteren. Ik mag er niet aan denken wat de gevolgen waren als dit gebeurd was op de snelweg. Conclusie: voor mij geen drager meer op de trekhaak, de schrik zit er nu wel in. Voor de rest geniet ik iedere dag van de mooie beelden die je ons bezorgd en ben ik blij met de vele fijne reacties die je hierop krijgt. Go en hou het veilig. Groetjes

Moons jos 2019-08-20 07:55:34

goedemorgen Paul ! ik lees je elke dag. nieuwsgierig naar je avonturen en mooie foto's. dank om dit met ons allen te delen.

mariette govaerts 2019-08-20 08:01:00

Top Paul je reis en verslag. En ja, bruinkool is naast een milieuprobleem (locale verstoring) vooral een klimaatverstoringsprobleem doir de massale CO2 uitstoot bij de verbranding. Gelukkig is jouw manier van reizen quasi klilaatneutraal he.

Marc Desmet 2019-08-20 09:22:31

Mevrouw Bonefeld heeft de bombardementen in Dresden meegemaakt.Ik hoor haar verhaal.....wat hebben die mensen geleden! Je mama

Mama 2019-08-20 10:59:19

Dag Willy, fijn dat je kan mee volgen! Als fietser passeer ik de steden eerder, ik snuif ze op, bekijk alles rustig, drink/eet wat en ben dan weer weg. Je moet natuurlijk keuzes maken onderweg. Het mooie aan fietsen is dat je binnen en buiten rijdend de stad op een heel aparte manier ervaart. Ik zit nu op 90 km van Praag in Tsjechië, fietsgroeten!

Paul-op-weg 2019-08-20 12:01:52

Dag Jos, oei zeer spijtig voorval. Met al wat mechanisch is kan ook iets mis gaan. Hier voorlopig alles nog in orde. Fietsgroeten! Paul

Paul-op-weg 2019-08-20 12:03:21

Dag Mariette, bedankt voor je reactie! Fijn dat je kan volgen, fietsgroeten, Paul

Paul-op-weg 2019-08-20 12:04:12

Dag Marc, de bruinkool is inderdaad het beste in de grond. Maar ja, de mens wil vooruit terwijl het ook anders kan! Fietsgroeten, Paul

Paul-op-weg 2019-08-20 12:05:32

Dag moeder, hier is inderdaad heel wat plat gebombardeerd en dat zie je aan de steden, fietsgroeten! Paul

Paul-op-weg 2019-08-20 12:06:40

Fijn om via je beelden en woorden een beetje mee te kunnen reizen Paul!